Uppdatering

Sen vi fick får L4 online, så var det fokus på Liberty, en veckas träning med SUPER-Glaeda så filmade vi L4 Liberty audition. Den är inskickad och jag väntar spänt på svar.

Online har aldrig varit Glaedas favoritsavyy, Liberty har hon tyckt om desto mer, men hon har varit världens hårdaste (eller bästa hur man nu vill se på det) lärare. Libertyn har i år varit helt fantastisk, vi lekte några få gånger i slutet av 2012, och redan då gick det väldigt bra, utan att ha tränat eller ens värmt upp. Nu efter vår hårda online träning har libertyn varit ännu bättre. Jag kan lära Glaeda saker i liberty, vilket är risky busissnes eftersom det inte är lika lätt att korrigera och hjälpa hästen att förstå utan att ha grimma och rep på, och i frihet kan hästen även lära sig Fel saker, alldeles för lätt, inte för att tala om att ”Hejdå!” risken är väldigt hög. Men vi har jobbat på piruetter/spins i liberty, både i och utanför rundcorallen, vi har jobbat på circling game utan rundcorall. Funny story, aldrig jobbat på det tidigare och Glaeda kan om jag ber göra otaliga varv jätte nära i skritt, i båda varven. För att göra det i trav tog lite träning, men tredje träningstillfället och Glaeda travar runt mig ett helt varv, i båda varven. Galoppen är inte riktigt där, men definitivt på g. Som när vi filmade vår Liberty audition så bjöd Glaedan på figure 8 i galopp, sådär för första gången.

Nog om hur otrolig Glaeda är. Det jag egentligen ville skriva om är att Glaedas hat/ogillande av online, är nu, efter att vi hårdjobbat online och sen Liberty, borta. Hon slappnar av, söker kontakt och håller den precis som i liberty. Sen har väll sträckan emellan hagen och stallet som vi promenerar dagligen också gjort sitt i att hon slappnar av och inte känner sig lika klaustrofobisk med grimma och grimskaft. Hon kan nu även göra slutor, med mig i zon 2, med och utan vägg, vilket hon vid första försöket tyckte var hemskt, och föredrog tygelkörning då jag går i zon 4-5.

Photo 2013-02-26 12 59 56

Så nu kan vi faktiskt värma upp online och få igenom alla punkter. Annars har jag värmt upp freestyle inför online och liberty, eller uppvärmningen bestod snarare ut av att jag hoppade upp utanför hagen och vi galopperade fort som vinden hela vägen till stallet, väl framme var hon sen avslappnad och utan den där explosiva energin.

Det Glaeda jobbar på nu är att filma freestyle L4, tyvärr har vi dock ingen korrekt vänster galopp så det är för första gången på länge för både mig och Glaeda, fysisk hårdträning! I vår akademiska träning har vi kommit till att börja med slutan i trav, för hand, vilket jag inte riktigt listat ut hur vi ska göra än dock, men med min superpartner hittar vi nog snart en lösning.

Glodis tränas nu också dagligen, vi har tränat mycket AR arbete för hand, och nu har öppnorna i trav börjat komma ordentligt. Äntligen, för det var nog jobbigare för mig än för Glodis innan bitarna föll på plats. Det har även blivit lite handhästritter, Glodis har både fått vara ridhäst och handhäst. Det blev en riktig konditionstur när racerGlaeda var ridhäst. Båda flickorna fick då för sig att tävla upp för branta backen.

Kommande veckan blir det mycket fokus på vänster galoppfattningar för Glaeda, både Online och freetyle/finesse, och på vägen till och från stallet ska vi se om vi kan komma närmare en travsluta för hand. Glodis ska fortsätta jobba bort sin tjocka vintermage på alla möjliga vis, det är även möjligt att vi tar tag och jobbar på den där läskiga bron som går över göta kanal. Att rida på kanalbanken är