Glodis är redo, och det går fort nu! (inte bokstavligt talat)

Efter vintervilan har jag nu satt igång Glodis lite. Redan i höst kände jag att Glodis var ganska redo mentalt och känslomässigt för att på riktigt börja träna dressyr / akademiskt. Vilket jag mer eller mindre lade på hyllan för 3 år sen, när jag verkligen insåg vad det betyder att hästen ska vara redo. (mentalt, känslomässigt och fysiskt.) Men det gick inte så mycket framåt, arbetet i skritt fungerade bra, men vi var fast där, både ifrån marken och uppsuttet.

Sen flyttade vi till(baka) till Gäverstad och där blev det lite känslomässiga hinder för Glodis, men vi red en lektion för instruktör, jag började bli lite mer petig på var jag har hästen jag rider på, (efter att inte haft en ordentlig ridbana på flera år så glömmer man bort en del). Men Glodis tyckte fortfarande att ena kortsidan av ridhuset var läskigt, andra ridna hästar blev också lite läskiga med mera. Så det var nästan som att Glodis alltid letade, eller väntade på att något läskigt skulle komma upp. Jag repeterade mycket, och var alltid noga med att få henne att frusta.

Efter vintervilan har hon gjort Enorma framsteg på bara några pass. Idag visade hon även att hon verkligen börjar känna sig trygg i ridhuset. Vi värmde upp med lite skolor ifrån marken, och plötsligt lyckas Glodis sparka upp lite sand mot väggen samtidigt som en fågel flög förbi, hon blev jätte spänd, jag hann endast reagera med ”hoppa vart du vill men inte på mig!” men istället går Glodis bara iväg och slappnar av. Det har aldrig hänt förut, blev hon rädd så fortsatte hon att vara spänd en stund tills jag hjälpte henne att slappna av. Nu gjorde hon allt själv under två sekunder, och vi kunde fortsätta med det vi höll på med, kunde även gå förbi samma plats igen utan att Glodis lyfte på örat.

Nu är det så himla tydligt varför det plötsligt var möjligt för henne att göra sådana framsteg i det akademiska arbetet, när hon kommit så långt med sig själv. Under ett pass lärde hon sig väldigt snabbt att bara för att jag ber om trav så betyder det inte att det ska gå fortare. Glodis har naturligt en väldigt stor och snygg, typisk islandshäst trav, men det är omöjligt att träna något i den traven. Så nu kan Glodis trava riktigt riktigt sakta, hon verkade själv väldigt nöjd när hon upptäckt det hela, hon som ofta är mer introvert och har väldigt lätt att sakta ner till skrit eller halt, saktade nu istället bara ner till en mycket sakta trav.

Under nästa pass så kunde Glodis plötsligt ha den användbara traven även ifrån marken på volten, och uppsuttet gjorde vi för första gången, skolor i trav! Jag märkte att hon har problem med samma bakben som Glaeda har. (det är nog verkligen dags att kolla upp mig själv) Under nästa pass fortsatte Glodis att utvecklas och gjorde lite öppna i trav för hand, uppsuttet satt skolorna ännu bättre, även om det är svårt att vara kvar på spåret, vi närmar oss alltid mitten, och bara för skojs skull testade vi några galoppfattningar ur trav-slutan, Oj vilka fattningar!

Undra vad Glodis kommer bjuda på nästa gång!

3 thoughts on “Glodis är redo, och det går fort nu! (inte bokstavligt talat)

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Hej. Det är bara skriva en kommentar om det är något du undrar över. Kom ihåg att det finns en sökruta där du kan testa att söka efter det du undrar över först.
      Jag har inga planerade resor till Skåne, men det kan hända att det finns parelli instruktörer som har det.

Kommentarer inaktiverade.