Mitt 2012

2012 var ett väldigt händelserikt år när det gäller hästar och parelli. Parellis tre ”lag” ”Never ending self improvement” var ett starkt tema under året.

Det började med massor av förberedelser inför avresan till USA i Maj.


IMG_1853

IMG_1805

Delfin?

Delfin?


IMG_1766
Photo 2012-03-11 12 36 52
IMG_0926

IMG_0862 IMG_0308 Photo 2012-01-20 14 06 43

Glaeda under en gräspaus.

Glaeda under en gräspaus.

IMG_4098

Sen bar det av till USA i 6 veckor. Mycket utmattande flygresa på 22 timmar om jag kommer ihåg rätt, sen några dagar i Absarokee Montana. Sen bar det av med bil, igenom Wyoming till Parelli Centret i Pagosa Springs Colorado. Sen spenderades det fyra veckor på Fast Track kursen.

På hemvägen tillbaka gick bilen sönder så vi blev fast i Casper Wyoming över helgen. Tillbaka till Absarokee någon dag för att sedan flyga hem igen.

DSC_0406

Det var torrt, bergigt, ännu torrare, ännu glesare och sen kom grönskan, med en enorm stad och bilköer. Eller som Montana borna kallar det - civilisationen. (colorado)

Det var torrt, bergigt, ännu torrare, ännu glesare och sen kom grönskan, med en enorm stad och bilköer. Eller som Montana borna kallar det – civilisationen. (colorado)

DSC_0759 DSC_0836

Vi står och väntar på vår tur

Vi står och väntar på vår tur

DSC_0013 20120529-063114-fm.jpg 20120529-020324-em.jpg DSC_0159 SONY DSC
20120619-120312-em.jpg

Jag minns väldigt tydligt att det var roligt att komma tillbaka till sverige, efter 6 veckor hade sommaren och grönskan verkligen blommat upp, USA var ett äventyr men det var skönt att vara hemma.

Under sommaren blev det både mycket hästar i form av lektioner och kurser som verkligen drog igång. Vistelsen i USA hade verkligen satt igång mina tankar kring mig själv, och varför jag egentligen var vegetarian. Djurens roll i samhället och i vår kost hade jag inte reflekterat mycket över, jag var vegetarian, men hade ingenting gemensamt med konstiga veganer. Det var på tiden att jag började utforska denna fråga, allt som har med hästar att göra hade redan ifrågasatts och jag har sen länge varit en ”outsider” i hästvärlden, lösdrift, barfota, fri tillgång på grovfoder, parelli o.s.v.. Sommaren slutade med att jag skrattade åt mitt ogenomtänkta val att vara vegetarian och blev vegan. Det är ingen sekt, och man måste inte vara en blåst djurrättsaktivist, bara för att man är vegan.

Jag hade även blivit erbjuden att komma på intervju till The Horse Place hos Alison Jones och David Zuend. Så en resa tvärs igenom Södra England ända till kusten utförde jag helt på egen hand. Jag kan meddela att SJ gör ett utmärkt jobb, i jämförelse med National Rail i England, Sommartid! På resan dit fick jag åka taxi sista biten för att tåget var försenat och jag missat mitt sista tåg, som var sist för dagen. På hemresan gick tåget istället sönder och jag missade mitt plan, men även det överlevde jag faktiskt. Jag lyckades ta mig till Heathrow och ta sista planet hem. Samtidigt som hemförsäkringen täckte allt utan några konstigheter.

20120814-231430.jpg 20120814-231301.jpg 20120814-231724.jpg 20120814-233048.jpg 20120814-232608.jpg

I höstas sattes flickorna igång på riktigt, en kort träningsvistelse på Gäverstad blev förlängd och nu står våra fyra islandshästflickor inackorderade där, med tillgång till paddock, ovalbana, ridhus rundcoraller. Glodis har nu på riktigt blivit töltsatt och vi kan nu göra skolor i tölt, och till och med leka lite med hastigheten. Glaeda och jag har kämpat med Level 4 freestyle och framförallt galoppombyterna, så fort Glaeda blir av med sina låsningar i bakdelen så ska vi filma på riktigt!

Vi får inte heller glömma att jag inte längre är tonåring! 2013 ska bli mycket spännande, jag har redan planer på gång men jag vill inte säga för mycket i förväg. Jag hoppas på att 2013 kommer att vara en milstolpe i min Parelli resa. Men vad som händer får framtiden avgöra.

2 thoughts on “Mitt 2012

  1. Lisbeth

    Det är så roligt att läsa om dig. Du är så ambitiös o duktig. Lycka till med ditt hästliv

  2. Frida

    Härliga bilder! Gott nytt 2013 och hoppas du fortsätter att dela med dig.
    Du inspirerar, tack!

Kommentarer inaktiverade.