Finesse

Både Glaeda och Glodis har de senaste veckorna börjat träna finesse, Glodis lite mer än Glaeda, då freestyle varit det största fokuset för Glaeda. Här om dagen red jag ett rent finesse pass på Glaeda i ridhuset och då slog det mig vilka svårigheter hon har med det känslomässigt, inte mentalt och inte fysiskt.

Det började med att jag en kväll red finesse i ridhuset, och Glaeda krullade ihop sig vad jag än gjorde, enligt mig såg det ut som rolllkur och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra åt det. Jag skulle i alla fall inte rida bland folk igen.

När Erika kom och hade lektion kollade vi först på flygande byten i freestyle, så Glaedas dos av galopp blev avklarad innan vi gick över till finesse. Då slappnade hon plötsligt av fint trots kontakten och problemet jag hade tidigare var inte där. Men när jag gick in på volt och efter något varv så kom problemet fram igen. Erika gav mig lite tips på hur jag kunde hjälpa Glaeda vilket gick galant. Sen fortsatte vi med mer galoppfattningar ifrån sluta. Då hade Glaeda plötsligt så mkt ”energi” igen att trav var inte att tänka, då det blev tölt (vilket hon nästan endast tar när hon är spänd) eller galopp, så fattningarna fick bli ifrån skritt men överlag så hade ”bromsen gått sönder”. Men jag tänkte inte så mycket mer på det då.

Här om dagen red vi ett till finesse pass, och samma sak hände, så fort jag bad om mer än bara en gångart med bibehållen kontakt så ”fick hon upp energin” och ville bara rusa ifrån mig. Det slog mig att detta är inte bara pigg energi, för vi har värmt upp ordentligt och hon är faktiskt lite trött, hon som alltid är så LBE i freestyle, hade blivit RBE i finesse. Hon förstod vad hon skulle göra, och även fysiskt kapabel (en mycket bra egenskap hon RBE hästar är att de är väldigt atletiska) men med kontakt så blev det för klaustrofobiskt för henne. Även när jag gick tillbaka till vår vanliga övning där hon får stretcha ut med bettet så tog det ett tag innan hon vågade.

Glodis är istället Glaedas motsatts. Så fort hon lärt sig game of contact och vi började rida på Cradle bettet, så väljer hon finesse framför freestyle. Hon går som en pärla. Hon har gjort otroliga framsteg senaste veckorna också. Sist visade det sig att vänsterbogen fallit på plats och vi kunde göra skolor i skritt, trav och hör och häpna tölt! Hon har från och med nu på riktigt en fjärde gångart, vi kan till och med ändra lite tempo. Så nu börjar det fysiska arbetet med tölten där hon ska använda sin kropp mer korrekt. Mentalt känslomässigt och sist fysiskt.

Senaste bilden på Glodis, hon har fått en lite tajtare figur nu!

Senaste bilden på Glodis, hon har fått en lite tajtare figur nu!

Hade Glodis kunnat göra galoppombyten hade jag självklart använt henne till Level 4 finesse audition, men tyvärr är hon inte så mycket av en tregångare. Glaedas problem med finessen är en jätte bra utmaning, även om hon aldrig kommer att tycka om den på det sättet Glodis gör så kan hon lära sig att slappna av och inte känna behovet av att springa iväg. Precis som Glaeda inte tycker så mycket om att leka Online, så är det mitt uppdrag att göra det så behagligt som möjligt för henne.


 

 

4 thoughts on “Finesse

  1. Hanna

    Väldigt intressant att läsa om din upplevelse med en LBE som gick till RBE just kring galopp. Har en kallblodstravare (åker dock ut på foder idag då tiden inte finns😦 ), men han blir likadan. Tränar AR och A och O för honom är just att vara avslappnad på alla plan, minsta (negativa) energi som som sipprar upp gör att han inte kan fokusera utan blir blockerad på flera plan. Upplever också att det mest handlar om den känslomässiga biten som är svår att hantera. Hoppas att du skriver om det här fler gånger då det är otroligt intressant – även om jag numer inte har just den här hästen att prova mig fram med.

  2. julia

    Hej när jag hittade din sida tycke jag du verkade mycket duktig och seriös. Jag är helt nybörjare på det här och vill börja lära mig. Jag (& min kompis) ”har” en fd travare som är en riktigt grinig dam om man är tveksam eller rädd för henne, annars är hon riktigt fin. Hon har dålig syn på ena ögat och har fått/får ta emot ”slag” när hon inte gör som hon ska. Men iallafall är jag endast 14 år och bor ute i ingenstans så kan inte skaffa mig tränare eller så. Jag skulle vilja få tips om vad man kan börja med, har förrstått att de sju lekarna är bra men skulle vilja få lite mer tips av en som kan.

    Har även inte hela livet på mig då hon om ett år kanske måste tas bort då ägaren inte har råd och de vore roligt om hon kunde få en till chans.

Kommentarer inaktiverade.