Hur hårt ska sadelgjorden spännas?!

Det här med sadelgjorden, hur och hur hårt den ska spännas en av flera saker som jag lägger märke till.

Överlag tycker jag Många, spänner den för hårt, och framförallt för fort – tidigt.

Senaste veckorna har Glaeda varit i hårdträning på Gäverstad, hon har sadlats, in till ridhuset, uppvärmning online, och sen hoppar jag upp. Jag spänner alltid sadelgjorden, precis ”dit det tar stopp”, jag anstränger alltså knappt några muskler för att spänna. Jag spänner även under flera omgångar under uppvärmningen, för att göra det så behagligt som möjligt för henne, och eftersom hon ”släpper ut en hel del luft”, vilket oavsett resulterar i att jag behöver spänna flera gånger. Pat Parelli har även visat att om man håller en hand framför sadeln/ på manken, samtidigt som man spänner sadelgjorden med den andra handen, så ska man trycka hårdare med handen som ligger på hästens manke, än vad man spänner sadelgjorden.

Det hände flera gånger att Glaedas sadel hamnat på sniskan redan under den korta sträckan från stallet till ridhuset. Eftersom Glaeda är så rund, utan någon manke eller annat som stoppar sadeln från att hamnar under magen, så började jag att spänna något hål hårdare redan första gången jag spände. Detta var knappast hårt i jämförelse med vad jag sett många andra spänna.

Redan andra veckan slog det mig att Glaeda inte längre vill stå still när jag ska spänna sadelgjorden. Hon har inga problem med sadlingen, men så fort kåpan åker upp för att spänna så börjar hon röra på fötterna. Det kan väll inte ha något att göra med att jag spänt sadelgjorden lite hårdare den sista tiden?

detta får mig att tänka på alla dessa hästar som får sadelgjorden åtdragen stenhårt så fort sadeln åkt på. Många av dessa hästar lyckas ändå fortfarande stå still utan att tydligt visa några tecken på obehag, men betyder det att de inte känner? Det är många hästar som jag sett har ”gett upp” på att visa sina känslor. Många gånger ser människor en häst som försöker bitas eller sparkas vid kanske sadling ett ”dåligt beteende” eller ”ovana”.

Tillbaka till sadlingen, varför spänna sadeln så hårt? Jag rider alltid med en theraflex luftpadd under sadeln, vilket gör att allt känns lite mer ”ostadigt”, med under fem år har sadeln aldrig åkt snett när jag ridit. Kan vara för att Parelli lär oss att sitta säkert och stadigt, utan att vara beroende av sadel, stigbyglar eller en ens en ”stilla sittande” / hårt spänt sadel.

Nu blir det att ta tag och fixa problemet jag själv skapat med Glaeda, lära henne på nytt igen att lita på mig och inte vara rädd för en sadelgjord.

One thought on “Hur hårt ska sadelgjorden spännas?!

  1. Jenny

    Nu kommer jag ju från del av hästvärlden där de överlag brukar ha ryggar som har lite mera mankar och inte är så runda, men jag har lärt mig ifrån duktig sadelutprovare att har du en sadel som ligger bra på hästen så ska man inte behöva sadelgjord alls. Sedan så kanske man som ryttare behöver det för att man inte är skicklig nog att rida utan eller om hästen lever loppan eller lite andra ursäkter. Men är man i balans och sadeln är i balans och sadeln är rätt anpassad för hästen så ska den inte skjutas runt och man ska kunna rida utan sadelgjord är grundtanken.

    Tyvärr har det satt sig i huvudet på mig efter att en sadel gled lite en gång (rund rygg på denna dam dock!), resulterade i att hon bockade, jag åkte av och har bestående problem mer än 7-9år senare. Så jag har väldigt feg med att inte dra åt gjordar numera tyvärr.

Kommentarer inaktiverade.