Är din häst en elefant eller en myra?

Söndagen var en lektionsdag, tyvärr kunde några inte vara med, men det blev 5 lektioner ändå. Alla lektioner var denna gången väldigt olika, den första gick vidare online i Level 2, i den andra behandlade vi det här med energi, i den tredje lekte vi med klippmaskinen, i den fjärde tog vi upp det här med att hästen ständigt vill äta, och den sista jobbade på att få hästen att hjälpa till vid uppsittning och att lära sig backa uppsuttet, i sen sista lektionen behandlade vi även det här med energi.

Det här med energin är så intressant, en av eleverna berättade att ”Jag är den som kan få en het häst lugn”. Vilket är en väldigt bra egenskap! (då man av säkerhetsskäl hellre vill få den heta lugn, än den lugna het) Nu har hon istället en långsammare häst som behöver få upp sin energi. (detta är en brorsson till vår Snaelilja, de är väldigt lika till utseendet faktiskt)

Allt handlar om att matcha hästens energi, en människa med mycket energi har därför lättare att jobba med hästar som har mycket energi, människor med mindre energi passar därför bättre ihop med hästar som själva också har mindre energi. Detta betyder inte att man bara kan jobba med vissa sorters hästar, utan vi människor måste jobba på förmågan att ändra vår energi.

Tänk er själva att ni sitter i ett rum fullt med människor. Det finns alltid en eller flera som är den som pratar mest och alltid står i centrum = extrovert. Det finns även alltid någon som ingen lägger märkte till för att den sitter tyst i hörnet = introvert.

Hur får man då den extroverta att tagga ner och den introverta att bli mer aktiv? 

Hur roligt är det om någon konstant skriker på dig att du måste gå fortare? Till sist vill man stanna och ge de en örfil. (i hästspråk blir det att bocka eller sparka, typiskt tecken för en introvert häst, intressant va?) Om denna någon istället börjar gå vid sidan av dig, och lite lite saktare än dig, så får man själv istället känslan av att vilja öka farten eller hur? Skulle det inte vara roligt om din sega häst plötsligt ville trava?

Den heta hästen, kommer den att sakta av om någon ständigt håller in den så den inte ska springa så fort? Tror ni att den kommer tycka det är lika roligt om ryttaren istället säger, du får springa hur fort du vill här på volten, vet du vad kan du inte springa ännu fortare?

I många fall när det gäller heta hästar så handlar det såklart om att deras behov inte blir tillfredsställda i den hästhållningen de lever i. (står till på box i 12 +h, liten hage, kanske går de själva) Men såklart finns det hästar som bor i väldigt bra förhållanden men ändå hellre springer än går. (Glaeda är av den sorten, likaså har Snaelilka varit himla framåt senaste gångerna hon ridits) Därför vill jag alltid kunna värma upp mina hästar ifrån marken så att de har möjlighet att få ut sin energi utan att jag sitter på. Dock byter både Glaeda och Snaelilja horsenality när jag hoppar upp och rider ut (LBE). Jag vill därför gärna sätta de i en högre gångart så snart som möjligt. Därför att behovet av att springa för de är mer mentalt än vad det är fysiskt. Om de vill springa men inte får, skapar det mer spänningar och en kluastrofobisk känsla (precis som jag skrev i inlägget om mer fart för mer avslappning) detta kan göra att hästarna bygger upp mer energi inombords och blir med spända och nervösa ju längre turen går.

Jag brukar säga till mina elever som har en häst med mycket energi och mycket ideer, att de måste bli lika stora som hästen. En elefant kommer inte att märka en liten myra. Har du istället en liten myra kommer inte en elefant att få den att känna sig tryggare/mer motiverad.

4 thoughts on “Är din häst en elefant eller en myra?

  1. Jummie

    Jag hade inte tänkt på det med mer fart för mer avslappning förrän jag läste ditt inlägg. Jag har varit rädd för att ge min häst möjligheten att gå lite fortare för jag trott att hon ska vara dum när hon varit dum i samband med att jag hållt in henne. Det är väl ingen som blir förvånad när jag säger att hon aldrig har gått så bra som hon gjorde när jag vågade ge henne utrymme? Helt fantastiskt vad en sån liten grej kan göra. Och det har jag faktiskt naturlighasthantering att tacka för! så TACK!

  2. therese

    Vilket underbart inlägg. På pricken så där har det blivit för mig. Har alltid fått heta hästar lugna och alltid haft heta hästar. Har jobbat pnh parallelt med engelsk i ca 10 år och nu har lagt allt på hyllan, köper en häst att gå helt in för med pnh. Åker då till ett galoppstall och tar hem den för stunden den som studsade runt mest och nu 6 månader senare har hon blivit Introvert och det blev genast mycket svårare!! Precis det där har min tränare beskrivit för mig att jag måste tänka på och kul att få läsa det, skrivet av dig!

  3. Linnea

    Det är väldigt skönt med mig och min häst att vi triggar upp och lugnar ner varandra. Är jag väldigt seg och hon jätte pigg så brukar hon få mig på bättre humör och mer energi. Sen när hon är seg och jag har mycket energi så får jag upp hennes energi i stället.

    Det med att låta hästen springa för mer avslappning märkte jag definitivt när jag red ut en gång på en gammal väg från en grävmaskin. Sen kom det ut en älg bara några få meter framför oss, och hästen blir ju ganska självklart halvt skräckslagen. Så när vi kom ut från grävmaskinsvägen så lät jag henne galoppera en bit för jag förstod ganska snabbt att det inte var någon idé att ens försöka få henne att skritta lugnt. Och hon blev jätte lugn efter bara några meter, och hon verkade riktigt tacksam över att jag hade låtit henne springa.
    Så det är definitivt något att rekommendera om något liknande händer någon gång!

    Och jätte bra inlägg!

Kommentarer inaktiverade.