säg NEJ till Ponnyakuten

Jag fick ont i magen redan vid den första säsongen, men då folk hörde av sig och frågade vad jag hade gjort med en hopprädd häst, för det de såg på ponnyakuten såg inte så trevligt ut. Jag kunde se första minuten, sen blev det för mycket för mig. Att se missförstådda hästar är för mig hemskt att se. Då vi har hästarna väldigt isolerad i skogen där det sällan är någon annan än jag (och mamma) så ser jag otroligt sällan annan hästhantering. Då jag gör det är när jag har lektioner och ekipage rider förbi, eller rider samtidigt som jag har lektion.

tillbaka till musse, en ponny som var tydligt räd för hinder. En känd hoppryttare daniel zetterman kallades in för att fixa problemet. Hans metod anståg djurens rätt att vara djurplågeri och skrev då till svt. En del av svaret ifrån producenten låter såhär

Enligt Daniel Zetterman så handlade detta inte om en rädsla hos Musse utan att han är bortskämd, lat och behövde övertygas. Ponnyn är dessutom ung och borde kunna hoppa de låga hinderna som var aktuellt.

Ni kan läsa hela djurens rätt mail och senare svar ifrån projektledare och producent här http://www.djurensratt.se/for-att-hastar-ger-allt/reaktioner-pa-svts-ponnyakuten

Jag har sedan tidigare sett att Ponnyakuten är en mycket bra idee, men kompetensen för att hjälpa dessa barn med deras hästar saknas, stort. Tobbe kan sin ”frihetsdressyr”,  vilket jag skulle kunna skriva en roman om men i kort är mer tricks än  ett gemensamt språk emellan människa och häst. Om Tobbe förstod hur hästar fungerar, förstod häst-psykologi, varför skulle han då behöva kalla in hoppryttare? Det handlar inte om hoppning, rädd för dressyrstaketet handlar inte om dressyr, och rädd för saker i sin omgivning kan inte en westernryttare fixa! Redan i den första säsongen kunde jag gjort ett bättre jobb. Jag är inget proffs, det finns många mycket mycket duktigare, men Jag hade gjort ett bättre jobb än vad Tobbe eller hans hjälptränare gjorde, det kan jag slå vad om, på riktigt!

Så min uppmaning till tv tittarna är, säg Nej till ponnyakuten, byt kanal helt enkelt. Eller ännu hellre byter ni tv apparaten mot datorn och istället kolla på parellis filmer ifrån bibliteket på parelliconnect.com !

 

6 thoughts on “säg NEJ till Ponnyakuten

  1. Carro

    Jag tycker ponnyaktuten är jätte bra.. Visst Daniel var inte bra osv men Tobbe vet vad han gör och är super duktig! Man får tips därifrån, vissa är bra och vissa inte men..

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Jag själv undervisar och hjälper hästar och människor med liknande problem. Ur min synvinkel så ser Tobbes kunskap bristfällig ut, och det tv tittarna kan snappa upp kan tyvärr vara fel saker, med för lite bakgrunds fakta. Eftersom man inte kan styra exakt vad tittar snappar upp måste ALLT som visas och sägs vara bra enligt mig.

  2. Emma

    Jag håller med, jag reagerade också på det där med Musse, fruktansvärt att man misshandlade hästen till att hoppa. För piskrapp efter piskrapp ÄR misshandel! Och tjejen som red ponnyn, hade hon inget eget sunt förnuft som fick henne att förstå att det där var fel?

    Själv hade jag sagt ifrån även om det ”bara” var ridskolans häst och inte min egen.
    Sen finns det andra problem jag sett där hästen är rädd, nästan panikslagen och tobbe säger att hästen är ouppfostrad och kör på i sitt eget rejs utan att tänka på hästen. Sjukt

  3. Christina Ahlberg

    Jag var glad när Ponnyakuten skulle börja sändas, men redan från början blev jag djupt besviken. Jag blev illa till mods av att se hur dålig förståelsen är för hästen bland dessa ”erfarna” hästtränare. När jag sen tänker tanken fullt ut att unga ryttare sitter och tittar på detta, tar tips ifrån dessa Rovdjur…sorry…jag menar tränare, som de ser som digniteter och rättesnöre, blir jag uppriktigt ledsen. Ett program som Ponnyakuten har ett stort ansvar för vad de lär ut och vad de visar. Särskilt eftersom deras publik är ung och många gånger oerfaren. Jag anser att man bör lägga ner programmet eftersom det uppmanar hästfolk att misshandla och missförstå sina hästar, djuren som de älskar och egentligen vill väl.

  4. caija

    Tur att Mikkel på hearts and horses ska börja göra något liknande! Hoppas de får det i sänding snabbt. Och förhoppningsvis så är det mer tilltalande än ponnyakuten, vilket jag tror på. Då Mikkel har en gedigen PNH-utbildning och verkar riktigt trevlig och kunnig det jag sett i hans klassrum på H&H🙂

  5. Malin

    Men ponnyakuten är i största allmänhet ”må-bättre-tv”. Många kollar på det endast för att kunna få kunna tänka ”jag rider mycket bättre än vad hon/han gör” eller ”jag har uppfostrat min ponny mycket bättre”. Sen är det ju så att dom använder sig av kändisryttare bara för att tittare känner igen dom, för det finns som sagt mycket mer lämpade männsikor för att lösa barnens problem.

Kommentarer inaktiverade.