från 0 till piaff

Igår kom från hästfysioterapeut Bea förbi och behandlade bland annat min Nicke. De senaste dagarna har han visat lite hälta på ett framben och bea såg även att han gick lite orent på det diagonala bakbenet, samma bakben som han har mugg på, vilket kan mycket möjligt vara orsaken varför han går orent på det benet. Bea gav mig ett tips om en savla som heter salsyvase som finns på apoteket som ska vara mirakelkuren för mugg. (jag har testat i flera omgångar att ge zink-tillskott med det har inte hjälpt)

Varför Nicke är halt på frambenet kunde vi inte fastställa, då Bea inte kunde hitta någonting när hon kände igenom honom, vilket är otroligt roligt med tanke på Nickes historia som travaren som är evigt konvalescent.

Nicke har inte varit igång sedan jag åkte till USA, så han har ridits bara ett fåtal gånger i somras. En gång i Juli när jag frågade om jag kunde få använda honom som transportmedel ner till hagen sa han starkt nej, han högg efter mig. När jag testade igen här om dagen sa han inte alls lika mycket, men viftade tydligt på svansen. Han reagerade även lite när jag borstade, ganska hårt, på hans vänstra sida på ryggen. Dagen därpå visade han ingenting när Bea kollade honom.. Därför kan jag nu se hans beteende vid upphoppning som mentala / känslomässiga problem. (jag undrar hur sjutton de har kommit dit, då det inte fanns ett tecken av de innan jag åkte i maj…)

Bea sa dock att Nicke förlorat en del ryggmuskler (svårt för mig att se då han alltid har lite ryggmuskler i jämförelse med islandshästryggarna som ser ut som tunnor.) Hon kan även känna att hans bogar, som är hans starkaste muskler, jobbar istället för ryggen och nu blir väldigt spända. Alltså är det viktigt att hitta den rätta nivån Nicke kan jobba på för att börja använda sin rygg.

Vilket perfekt tillfälle att fortsätta med Nickes akademiska träning ifrån marken! Vilket blir en utmaning för mig att nu höja ribban och ta med det jag lärt mig igenom parelli, där hästens mentala och känslomässiga kommer före det fysiska. Nicke och jag, har kommit så pass långt att jag känner att vi kan lämna parellis level-övningar för ett tag, och istället testa att göra akademiskt the parelli way.

I slutet av varje  pass jag lekt med Nicke sedan i vintras så har vi gjort lite böjning, formgivning, öppnor och slutor. Han kan detta väldigt bra, Men kan väntar på att jag ska peta och påminna honom, han gjorde inte mycket själv. Då använda jag ”Make it a game” tekniken som Tina Kolhammar visade mig sist.  Vilken skillnad, nu vaknade Nicke till och ansträngde sig för att hitta det jag var ute efter (vilket jag redan visste inte skulle vara för svårt eller omöjligt för honom) Oavsett vad jag gör vill jag att min häst är Med, och gör sin del av uppgiften, som en riktigt partner. Han ska inte behöva påminnas varje sekund om vart han ska ha huvudet eller hur fort han ska gå, jag måste istället hjälpa honom att förstå sina egna ansvar!

Utbildningstrappan är en sida som jag alltid rekommenderar varmt till alla som vill göra dressyr för hästen.

http://www.ridkonst.nu/utbildningstrappan.html

7 thoughts on “från 0 till piaff

  1. Jenny

    Jag tänker att om han har en skadehistorik? med svaga punkter så kanske han mår bra när han är igång och har muskler att avlasta saker på rätt vis, men nu när han har stått och inte får hjälp att använda kroppen på rätt vis och med ömt ben utav muggen så kanske han använder kroppen felaktigt och får ont?

    Hältan på frambenet borde kunna komma ifrån att han avlastar diagonalt ifrån det ömma mugg-benet?

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Absolut kan det vara så. Dock tycker jag det är lite udda att han skulle vara sämre efter vila nu, då han fick börja med nästan två år vila när vi fick honom 5 år sen. Sen har han väll aldrig varit så igångsatt som han blev förra hösten, och sen dess inte haft en så lång vila som nu senaste månaderna.

      Vi får se helt enkelt förhoppningsvis blir han bra snart, jag sätter ändå igång honom lite smått, med skrittarbete för hand. Planerar att inte rida honom på en månad minst för att inte riskera att motarbeta mig själv.

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Av erfarenhet har jag mycket lite förtroende för veterinärer och framförallt kliniker i närheten. Han går orent, och är inte halt, och orsakerna till det är ganska så klara och han är nu bara några dagar senare mycket bättre.

  2. Emma

    Jätteintressant inlägg som alltid! Blev väldigt nyfiken på ”make it a game” idén, hur tänker du där? Eller kanske snarare, hur går du tillväga? Har själv försökt klurat ut ett sätt att göra det akademiska handarbetet mer till en lek för min LBI som tycker att det är sååå tråkigt och som jag måste påminna jämnt och ständigt, vilket ju inte är bra!
    Vore super intressant att höra dina tankar kring det.
    Emma

  3. ponnyflickan

    Du skriver att din häst är halt, både fram och bak, han avlastar någonting förmodligen i ryggen vilket gör honom spänd och sur… Din lösning är att gå ut och träna??

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Nr 1. Jag går inte ut och ”tränar” när jag kan se att han är halt. Samtidigt sa min hästfysioterapeut art hon inte hittade några muskulära spänningar, och att jag ska massera igång honom varje dag och börja ”träna” honom så att han stärker sin rygg och börjar använda sig av den istället för att bli spänd i bogarna av att de gör allt jobb. ( han har alltså inte ridits på tre månader och tappat muskler)

      Nr 2 det handlar inte om träning som traditionella ryttare ser på det. Det handlar om skrittarbete för hand i Max 15-20 min, jag går alltså på mina två egna ben, samtidigt som jag kollar av hela tiden vad han säger, precis som jag alltid gör. Min häst ska tycka det jag vill göra är kul, han ska själv vilja göra det. Vilket är omöjligt att uppnå om hästen har ont eller protesterar.

      Nr 4 lösningen många har , till och med veterinärer på minsta orenhet eller hämta är boxvila, eller vila i en liten hage. Vilket är det värsta man kan göra, hästen behöver blodcirkulation för att bli bra, och rör sig inte hovarna så fungerar inte blodcirkulationen helt 100. Även om Nicke är halt går han alltså i en enorm hage med hela flocken och rör sig precis så mycket som han kan och vill. Samtidigt är detta en gammal travare som efter fem år fortfarande kan man säga ”rehabiliteras”. Det är inga nya skador som uppkommer.

      Nr 5 han blir spänd och sur när jag vill hoppa upp, vilket jag då alltså avstår ifrån, men han behöver fortfarande aktiveras.

      Nu mer än en vecka sen, är han mycket bättre, och han vill mer än gärna trava och galoppera när vi leker. Så jag tar det som att det jag gjorde var det han behövde!

Kommentarer inaktiverade.