Andis inridning – tillridning

Nu har jag varit hos andi 12 gånger, och han har haft ca 7 timmar under ryttare. Det låter ganska lite men han är väldigt duktig. Igår upptäckte jag att vi har bra nersaktningar ( svårt att hitta ett bra ord på svenska till downwards transitions ) där jag inte behöver använda tyglarna alls. Han har lite svårt med framåt knappen, han lyssnar men för hans egen skull måste han svara snabbare.

Igår reds han även med bett för första gången, hade det varit med egna häst hade jag väntat till hästen haft många fler timmar med ryttare på ryggen och avklarat minst level 3 freestyle innan jag hade börjat kommunicera igenom bettet. Jag satte inte tyglarna direkt i bettet på andi utan igenom bettringarna och i repgrimman. Jag kollade först ifrån marken så att han förstod och kände sig okej med bettet. När vi red märktes det att småsaker som han kan mycket väl med repgrimma blev svårare för honom, som att kunna stanna och stå still på lösa tyglar tills jag ber honom att fortsätta framåt. Så länge jag red freestyle och använde tyglarna allra sist så var han helt okej med det. Jag använde såklart parellis reptyglar så att jag lätt han låta de glida igenom min han så att han aldrig känner sig fast/fångad) (trapped). Men när jag började be om lite kontakt var han inte glad, han hade svårt att förstå min frihet och egna ansvar när jag samtidigt ville ”hålla handen”. Vi får se vad han säger nästa gång.

Så när är en häst inriden? Jag skulle säga att Andi är inriden, förutom den allra sista biten då jag vill att han accepterar bettet som en kommunikationsmedel lite bättre.

  • Acceptera människan  – som vän och ledare √
  • Acceptera sadeln – placering och att bära den √
  • Acceptera ryttaren – som en passagerare och sen guide √
  • Acceptera bettet – bära det, √ och kommunikation

(observa hur en människa inte är samma sak som en ryttare, men en häst är alltid en häst!)