Sommaren är slut för min del

Nu är min sommarsemester slut, har haft några helt hästfria dagar i Amsterdam, men nu är det tillbaka till verkligheten, hästar (och lite hundar) 24h om dygnet. Nu hoppas jag kunna leverera mer regelbundna uppdateringar på bloggen.

Hade tre jätte roliga lektioner igår. Det var jätte kul att se hur jag såg och uppfattade en häst då jag träffade den för första gången några veckor sen, och hur han denna gång utstrålade en helt annan närvaro. Två av de tre hästarna om var med under dagen sades ha varit på olika sätt väldigt svåra och nästan omöjliga att longera. Inget av dessa beteenden syntes till idag. Båda hästarna kunde snabbt gå vidare till att trava ett eller två varv helt på egen hand i circling game.

Allt handlar om förberedelse och förståelse. Vad de har för tidigare historia påverkar inte mitt sätt att arbeta med de. Vi går alltid igenom de sju lekarna, i ordning eller inte beroende på vad hästen visar att den behöver. Lekarnas ordning är för oss viktig, men även i vissa fall för hästarna då den föregående leken förbereder hästen för nästa. Vilket var precis vad som hjälpte båda dessa hästar (och människor!).

Den tredje hästen och dess människa hade kommit längre i kommunikationen ifrån marken och behövde istället gå vidare. Hästen blev ett tydligt exempel på hur bra partner hästen blir när vi ger den möjligheten till det! Hästarna vill tänka, medverka och samarbeta med oss. Om vi styr och tänker på varje steg hästen gör, så ger vi de inte chansen till att tänka själva, vi skapar snarare i bästa fall robotar, och i värsta fall mycket olyckliga hästar som kämpar för att behålla sin värdighet.

Imorgon blir det en sväng till mina egna hästar och sen några fler lektioner, där jag bland annat ska hjälpa Malin att hjälpa hennes hästar att komma över rädslan för hönsen som vistas på gården.

2 thoughts on “Sommaren är slut för min del

  1. Stall604

    Hej!
    Jag skulle jättegärna vilja veta hur man går till väga för att ta lektioner för dig. Jag bor i Klockrike (mellan Linköping och Motala), finns det möjlighet för dig att ta dig ända hit? Hur mycket tar du per lektion? Tacksam för svar🙂

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Hej va kul att du är intresserad! Absolut skulle jag kunna ta dig samma dag som jag tar andra elever i Linköpings-traken, så delar ni alla på bensinpengen.
      Mer om lektioner med mera kan du läsa om här http://www.naturlighasthantering.se/. Du får gärna skriva ett mail till mig och berätta lite om dig själv och hästen, och vad det är som gjort dig intresserad av NH.

      Hälsningar Joanna

Kommentarer inaktiverade.