Dag 3 hos Alison Dressyr, Dressyr, Dressyr

Det har varit fullt upp vilket är varför detta inlägg för Torsdagen är försenat.

Jag började skapligt tidigt på morgonen för att kunna ta in hästar, borsta och mocka hagarna innan Alisons lektioner med Sue började. Det var intressant att titta, och senare få prata och ställa frågor till Sue.

De senaste åren har jag lagt dressyrtankar med mina hästar på hyllan, för att fixa det mentala och känslomässiga först, precis som Parellis program. (vi vill alltid att det ska gå 1.mentally 2. emotionally 3.physically) Men nu, i Level 4 är det faktiskt dags att börja leka med den fjärde savvyn, finesse (4 olika områden att utveckla hästar inom, online, liberty, freestyle och finesse) Vilket helt enkelt innebär dressyr.

De dressyrgrunder jag har, och Vill förlita mig på är den akademiska ridkonsten. Men jag har de senaste åren varit öppen då dressyr är ett så otroligt stort ämne. Linda Parelli har senaste tiden börjat sammarbeta med Walter Zettle, som undervisar mer i klassisk dressyr. Samtidigt finns en (föredetta nu kanske?) parelli instruktör Karen Rohlf som tävlat Grand Prix nivå, och nu utvecklat Dressage, Naturally, där stor vikt läggs vid hästens biomekanik.

Det jag hitintills är ganska säker på efter att ha pratat med folk och läst  om alla de olika dressyr-inriktningarna som finns så har alla samma mål, i teorin är slutprodukten densamma.( men inte alla når den skulle jag säga) För enkelhetens skull brukar jag tänka: modern dressyr, klassisk dressyr, dressage Naturally och akademisk ridkonst. Jag vet tyvärr alldeles för lite om DN för att kunna säga så mycket, det är mycket möjligt att den har stora likheter med den klasiska eller akademiska. Därför blir Dressage naturally mitt nästa projekt. Karen höll en clinic här i Sverige precis nyligen, vilken jag då missade eftersom jag var i england..

Men innan jag faktiskt kan börja med det så ska jag fortsätta med att utforska Cesar Millans koncept/filosofi angående hundar. Jag hanterar hellre en problemhäst på 800+kg än vår hund på 20kg.. Kirsti som just nu är working student hos Alison inspirerade mig när vi första dagen var ute och gick med Alisons lilla hund. Jag har länge tänkt tanken, och nu när jag pratade med Kirsti så blev det pinsamt att jag inte tagit tag i saken.

Tillbaka till hästarna. Dressyr är ett otroligt stort ämne, och varje människa kommer ha sina åsikter. Ett till samband jag sett i de olika dressyrinriktningarna är, Om hästen får vara bakom lod – nacken som högsta punkt. Allas slutmål är det, men vägen dit ser olika ut,  men det är tydligt att vissa inte vill ha en häst bakom lod, medan andra låter den vara där för att den inte är tillräckligt stark för att vara korrekt än.

Samtidigt som jag vill utforska dressyren så påminns jag av det som många säger sig göra när de tränar NH. De tar lite här, och lite här och lite här. De tar de sju lekarna från parelli, sen lite join up, och sen något annat. Vilket jag inte rekommenderar, förrän man vet ”när, var, hur och varför” bakom allt man gör, annars är det lätt att det ena faktiskt motsäger det andra. Jag har till exempel använt positiv förstärkning när jag lärde mina hästar spansk skritt. Men jag skulle inte använda mig av det om jag tex vill att min häst ska flytta sig ifrån mig, (allt vi gör ifrån marken är förberedelse för ridning) så vad gör jag när jag sitter på och behöver en nödbroms, om min häst aldrig lärt sig att förstå det här med fysiskt tryck? Jag kan även igenom att läsa på Monty Roberts hemsida om bla join up veta att detta skulle vara förvirrande för mina hästar, och skulle bryta mitt första och allra viktigaste ansvar mot de, att aldrig bete mig som ett rovdjur.

Samtidigt handlar dressyren för mig bara om det fysiska, hur bör min häst lära sig att bära en ryttare?

Tillbaka till Alisons lektioner med Sue, jag skulle säga att Sue undervisar i modern dressyr med lite sundare tänk som har likheter med den klassiska dressyren. Det var då dock inte många likheter med den Akademiska som jag de sett mest av, vilket kanske är varför jag inte riktigt kunde uppskatta den här möjligheten till fullo.

Hur som helst så är jag himla sugen på att börja leka i finesse med mina hästar!

Under torsdagen lämnade Alison även mig helst ensam i stallet, samtidigt som andra hade lektioner med Sue, hästar skulle duschas och släppas ut och en ny inridningshäst skulle komma. Allt gick bra och det var kul att prata med ägaren till den nya inridningshästen, som är en snygg PRE, som hon fick av en rik kvinna som ger bort hästar som inte passar framför hennes vagn. Så istället för ett ensamt liv som hingst på box, 23h om dygnet är an nu vallack och lever i en flock, i ett paddock paradise ( hagen är stängslad på ett sätt som inbjuder till rörelse) och även barfota. Alltid kul att träffa likasinnade!

På kvällen kom David, Alisons sambo, han hade precis varit i Schwetz och undervisat med flera av deras senior instruktörer som bla Ralf Heil. David är annars den som tar inridningshästarna på gården, han rider även western och kör. (om jag hörde rätt ska han ha en kör kurs nästa år!)

Minst sagt är jag sugen på att åka till Alison och David och få vara working student där, jag är övertygad om att jag skulle lära mig massor, efter tre dagar har jag redan lärt mig grejer som jag ska ta med mig hem!

Resan hem ifrån england på fredagen var minst sagt omtumlande, tåget gick sönder och jag missade mitt plan, men till sist kom jag hem och har redan hunnit leka med mina tre ponnysar.

(Det är kul hur förundrad jag blev över att storhäst-ryttare ofta kallar sina hästar för ponnyer. Som före detta typisk islandshäst-ryttare blev man arg om någon kallade islandshästen för ponny!)