Dag 2 hos Alison

Dagen började med att göra i ordning några hästar för Alison. Bland annat Yellow

20120815-213112.jpg

Och Gray

20120815-213207.jpg

Dagens väder var väldigt tråkigt, det blåste i svenska mått storm från morgon till kväll, och på morgonen kom det även en ordentlig regn skur, som som tur gick över medan jag mockade hagarna. Sen skulle jag själv få leka och rida Danzarina. Bara tanken gjorde mig nervös då jag såg henne ridas igår, och det går undan! Utan att hon är nämnvärt spänd så rör hon väldigt fort på fötterna, samtidigt som hon faktiskt är seg på skänkeln. ( allting handlar inte bara om det fysiska utan även mentala och emotionella!) Alison sa både igår och idag flera gånger att man måste ha framåt tillgängligt, och de ska svara fjäderlätt! Detta kan innebära att man kan gallopera sin häst samtidigt som hästen tänker bakåt, och det kan vara så att man måste be hästen om fyrsprång för att det är det den hästen behöver för att svara lättare.

Eftersom jag sällan rider nya hästar, så gör själva det faktumet att rida en annan häst mig lite obekväm. Så idag har jag fått jobba lite på det..

Ni som har läst den senaste savvy tidningen kan även veta vem Danzarina är. I tidningen finns en liten text om öppet hus som the horse place hade tidigare i vår. Där skriver de om the Danzarina project, där de vill ge räddningshästar en framtid och inte bara ett förflutet. Det är alltså självaste Danzarina jag lekte med idag. På öppet hus under maj var hon precis startad under sadel och David red för första gången några steg på henne.

På bilden nedan ser ni Alisons level häst som varit med på alla shower i England. Orange är idag 21 år gammal och visar fortfarande upp vad han kan. På den stora bilden ser ni David på stoet Whitey. (hästarna har vanliga namn men de flesta kallas som ni märker efter deras färg)

20120815-215152.jpg

Jag och Danzarina började med lite figure 8 i paddocken. Det enda Alisons sagt var att jag skulle få henne calm connected responsive , och galoppera henne innan jag red, sen fick jag fria händer.. Kortsidan längst bort i paddocken var läskig så det tog en stund, likaså behövde vi gå tillbaka till friendly game flera gånger för att hon inte skulle vara så reaktiv utan se det hela som kommunikation och inte att redskapen är efter henne. Alisons red samtidigt på Yellow, hon berömde mig rätt mycket och pekade ut en liten dålig vana jag har där jag stannar zon 1, istället för att förbättra drivning game mot zon 4, under squeeze gamet.

När vi var redo var det dags att hoppa upp och vi gjorde samma saker ifrån ryggen. Det var väldigt viktigt att hon inte får ”luta sig” på mina ben eller tyglar utan hon ska svara med lätthet. Det kändes säkert och bekvämt att sitta i en parelli ranch roper (western) sadel. Den var hemsk att bära ut ur sadelkammaren dock..

Alison hjälpte mig lite mer i ridningen när jag frågade om hur jag kan hjälpa Danzerina bättre med självförtroendet på den läskiga kortsidan. Det gick skit bra och jag fick mycket beröm på mitt fokus. ( som nog aldrig varit så bra som det var idag då jag vet att jag har en tendens att titta ner)

Ikväll har jag tittat på Pats colt Starting dvder och de var riktigt bra, och lärorik, ska nog köpa den så fort jag kommer hem.

Imorgon ska tre hästar vara redo för dressyrlektioner kl 8, så det blir en tidig morgon, och jag hoppas på bra väder. Om det blåser är det svårt att höra vad som sägs på banan..