Hur man sadlar är viktigare än man tror!

Igår hade jag en heldags-kurs i Ekenäs trakten i Östergötland. Vi hade två teori pass och två praktiska. Under det andra praktiska passet ville eleverna att jag skulle visa hur jag fångar en svårflörtad häst, och hur jag sadlar flera hästar som gärna går iväg lite.

det hela går hur smidigt som helst, jag sadlar båda hästarna på stallplan, med repet hängandes i armväcket och de tar inte ett steg framåt under sadlingen. Då pratar jag om hur klaustrofobiska hästarna är, att bara vara inom fyra väggar, eller till och med uppbunden där när man sadlas kan vara det som gör att de känner sig obekväma.

Först går jag in med hästen i stallet, och redan då ser man tydligt hur han blir RBI, så jag ber honom lugnt att gå ut ur stallet, och sen gå in igen. Denna gång gick hästen in på ett helt annat sätt! Han gick från RBI till LBE, han gick med säkra steg och ville nosa på allt.

Då kunde jag se vad han sa om att bli sadlad där inne, och det var inga problem det heller, ännu mindre om han fick stå vänd mot utgången som var öppen. Så jag fortsätter att ta av och ta på sadeln, the parelli way. Alltså att jag svingar upp sadeln med en kram. Jag trode allt gick så bra för att jag hade kollat friendly game i zon 3 ordentligt med repet och schabraket och då blev inte sadeln någon big deal. Men för skojs skull testade jag att ta på sadeln på det vanliga viset, att stå med magen mot hästen och halvt kasta upp sadeln. Vad hände då? Hästen kunde inte längre stå still.

Jag visste att parellis sätt att sadla var igenomtänkt, det ska vara praktiskt och säkert, men att även hästarna skulle uppfatta en sådan stor skillnad var jag inte medveten om, jag tappade hakan över att en sådan ”liten” grej kan göra så stor betydelse! Publiken de tappade nog hakan mer än jag! Synd att ingen filmade.

Nedan visar Linda Parelli hur man sadlar, the friendly way.


5 thoughts on “Hur man sadlar är viktigare än man tror!

  1. Alexandra Warg

    Åh, hade jag vetat hade jag mer än gärna också varit med.🙂 Min kompis har berättat att du varit där och hållt en kurs. Hon berättade även att du fick träna med min favorit Arum och visa lite med honom. Får hoppas de vill ha ut dig någon mer gång så jag kna hänga på då😉

  2. Alexandra

    Var tvungen att testa detta på våran ponny som inte bott här så länge ( som är känslig över hur saker och ting far över ryggen på honom )

    Står jag med magen mot honom gick han, ställer jag mig vid han bog med sidan mot honom och svingar upp pad och sadel. Ja inte en fena rörde han. Mentalt så mycket mer avslappnad. Inte tänkt tanken heller på den skillnaden innan… Men nu vet vi😀 Och framför allt, hästen gillar den senare versionen av sadlingen mycket bättre…

  3. Linnea

    Jag provade detta på mitt varmblod som inte tycker om att bli sadlad men på henne har det inte fungerat, hon nafsar och stryker öronen bakåt. Vi har misstankar om att hon har ont i ryggen så vi ska ta kontakt med en massör. Kan det finnas någon annan anledning till detta?🙂

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Hej. Helt rätt, det är tyvärr ganska vanligt att hästar får ont i ryggen på grund av sin sadel. När hästen så stakt visar att den INTE vill, så handlar det de flesta gånger om fysisk smärta. Om den visar bara lite mindre tecken handlar det snarare om mentalt eller emotionellt obehag, men ingen fysisk smärta.

  4. Ping: Bara va | Mitt Liv Som Vegetarian

Kommentarer inaktiverade.