kommentar om ömmande häst – löser eller döljer?

Skodde nyss min häst pga. att han ömmade när han gick på grus, och då anser jag att det är min plikt som hästägare att ta bort lidandet från honom genom att sko honom. Hovarna är lite sköra pga. foderränder som han fått hos tidigare ägare de senaste året, vilket jag alltså inte kan göra något åt, annat än att försöka stärka dem i fortsättningen.

Min plikt som hästägare är att hålla min häst frisk.  Om hästen ömmar på grus, vad säger det mig? Okej hästen i fråga har foderränder på hovarna. En viktig sak att komma ihåg här är att foderränderna är INTE ORSAKEN, utan ett symptom. Man måste alltså ställa sig frågan VARFÖR har min häst foderränder? och hur ser jag till så att lösa problemet dessa symptom kommer ifrån.

Det många glömmer är att hoven, är en del av HELA hästens kropp. Foderränder på hovarna är bara ett täcken på att något är riktigt knasigt uppe i hästens mag & tarm. Kommer skoning då att hjälpa hästen?

Det jag hade gjort är såklart :

Bra verkning

lösdrift, fri tillgång, i flock

se över hela hästen har den fler symptom, fettdepåer, hull, päls m.m.

hjälpa den med mineraler som den kan ha brist på

och Mycket MOTION där hästen klarar av det, detta kan innebära införskaffande av Boots.

Kom ihåg, Hovarna är sällan ORSAKEN, de är en del av en hel kropp!

Så vad är det som kan lösa problem, och vad är det som bara döljer de?