Inridning dag 6

Vi började med att vara först bort i andra änden av hagen, med approach and retreat / squeeze game gick det bra. Han tycker även det är lättare att lämna sin flickvän än att bli lämnad.

Sen fortsatte vi med circling game som var vårt största problem idag. Man förstod inte riktigt själva leken samtidigt som han kände sig lite osäker och utelämnad ute på cirkeln. Men det fick ta sin tid och till sist erbjöd han till och med trav i ett helt varv!

Uppsittningen sedan var i ha problem, nu ville jag befästa en framåt signal mer vilket även det tog sin lilla tid. Han är av naturen mer introvert, samtidigt som det är ett ganska litet område så hans LBE sida fanns det inte plats för. Men jag gjorde först en lätt signal för framåt ( energi upp i mig och spänna min rumpa ) om han inte svarade gjorde vi antingen direkt rein ( flytta framdel) eller indirect rein ( flytta bakdel) tills han visade intresse för att ta några steg framåt.
Vi slutade när vi fick ett varv utan stopp åt både varven. Hans osäkerhet i circling tror jag även kan kopplas till hans svårighet med att börja gå i ridningen.

Idag la jag även in vanliga halter där han inte behöver böja in huvudet om han stannar på en tidigare fas. Han svarade ganska snart på en 2a.

Faserna

  • quit (riding)
  • lift (the reins)
  • hold (one rein)
  • bend (his neck)
  • Nästa gång ska han få gå ut och gå utanför hagen igen. Även jobba mer på circling game och sideways, då han känner sig lite blockerad i zon 1 när vi gör det vid staket.