Inridning dag 5

Igår var det dags för Andis femte lekstund. De var en bit bort i deras stora hage, men de kom springandes så fort de såg oss. Hans flickvän gick i ganska direkt och Andi behöll lugnet! En liten stund, när vi började röra på oss blev av orolig och blåste lite, men trots det så sökte han mycket kontakt med mig, vilket känns väldigt bra!
Vi fortsatte med mycket squeeze game och sideways till han lugnade ner sig. Testade även lite driving ifrån zoner längre bak, vilket han tyckte var lite obehagligt.

Sen hade han fortfarande adrenalin kvar i kroppen så jag tog hans idéer, tills han började fundera på vad min ide kunde vara. Mot slutet kunde han trava lugnt runt mig på en slak lina.

Sen gick vi in i vår lilla inhägnad för att fortsätta med ridningen. Hoppande och hängande sa han ingenting om så jag kunde sitta upp ganska omgående. Sen satt jag där och lät honom bearbeta det på sitt sätt, han stod snällt och undersökte mina fötter, till sist gjorde jag ett direkt tygeltag för att flytta hans framdel så att han kan börja tänka på att gå framåt. Trycka med båda benen samtidigt skulle vid det här laget inte betyda något för honom och snarare kunna skapa en klaustrofobisk reaktion.

Jag rider nu i början bara på en tygel, dvs 12″ repet som jag viker sen. För att stanna hästen behövs endast och alltid bara en tygel, och skulle det vara en nödsituation så kan jag snabbt ta mig av och samtidigt ha ett långt rep i min hand så jag kan vara en bit bort ifrån honom men ändå hjälpa honom. Hade jag redan nu knutit fast tyglarna så blir det snarare en farlig situation om han blir rädd och sen springer runt med två tyglar och för att jag ska kunna hjälpa honom måste jag då knyta loss de, man vill sällan va så nära en rädd häst.

Jag satt där uppe och gjorde de tre grundläggande tygeltagen, lateral flexion ( One rein stop) direkt tygel ( flytta framdel) och indirekt tygel ( flytta bakdel). När han ville gå och undersöka området, följde jag bara med som en passagerare. Jag fortsatte att vara en passagerare tills han kände sig bekvämare med det, sen tills han kände sig okej med att styras, och sist även tills han verkade förstå en ”gå” signal.

Ridningen gick väldigt väldigt bra, så jag misstänker att det vi får lägga mer tid på är hans självförtroende när det gäller att lämna sin flock.