Töltträning ifrån marken

Idag slog det mig att jag inte tränat tölten på någon häst ifrån marken, inte ens under glodis töltsättning. Jag är ju alltid så mån om att göra Allt ( så mycket som det bara går) ifrån marken innan jag gör det ifrån hästryggen.

Töltträning ifrån marken är faktiskt inte mitt egna påhitt. För länge länge sen då vi var mer ”traditionella” i vår hästhållning och träning, så köpte vi faktiskt VHS filmer om islandshästträning, självklart utfört av en isländsk man, på Island. Jag kommer starkt ihåg att han själv visade hur man kan träna tölten på en häst ifrån marken, vilket vi själva sen gjorde med glaeda som hade svårt med tölten.

Idag i vilket fall blev det mot slutet min och glodis första töltträning online. Vi gjorde det i stick to me. Så fort hon var på rätt väg, ”ökad skritt” så stannade vi för en mini paus ( godiset var tyvärr slut). Men jag var även noga med att ibland ta traven så att hon tidigt lär sig skilja på mina olika signaler för gångarterna, och det viktigare av allt, att hon själv kan skilja på de. Innan vi slutade fick vi två fina små töltsträckor. Det tar emot att sluta då, man vill ju bara ha lite till 😉

Drömmen vore att i slutändan kunna föra över tölten i stick to me till circling game. Dock är glodis alldeles för obalanserad för det än, men den mentala och känslomässiga biten kan vi sätta på plats så kommer den fysiska vartefter!

Min gamla travare Nicke kan ju faktiskt också tölta, har tar den inte lika lätt ifrån marken som islandshästarna, men han ska minsann också lära sig!

Jag ser inga nackdelar med att lära hästarna att själva hitta balansen i tölten ifrån marken. Hur skicklig ryttare man än är så finns risken att man blir en störning för hästen, vilket kan försvåra det hela när hästen själv inte har koll på sin kropp.

20120716-222951.jpg

Gammal bild på mig och Raudhetta i tölt. (ignorera nosgrimman, jag visste inte bättre då)

