Lärorik undervisning

Här i sörmland är det fullt upp för mig. Jobbar heltid på vattenfall. Har fått äran att rida in en islandshäst, så flera gånger i veckan ska jag åka och leka med honom. Bokar biljetter till england. Bokar även fullt med lektioner. Även försökt lösa situationen för en hästägare som är trött på all symptombehandling veterinärerna gjort, och vill få sin fånghäst frisk på riktigt. Sen får jag inte glömma att jag har en deadline på lite level 4 filmer så den pressen är på. Och sen ska icke hästrelaterade relationer även tas hand om.

Så ni får ursäkta den dåliga uppdateringen.

I helgen hade jag lektion som blev en stor eye-opener för både eleven och för mig som instruktör. Vi har länge kämpat på att få ut energin, och på så sätt använda mindre faser och förfina kommunikationen. Och nu knäckte jag koden.

Vi använde oss av driving game och sideways. Jag visade med hästen att jag kunde utföra allt detta på en fas 1. Alltså vet vi att det inte är något hos hästen vi ska förbättra utan hos eleven. Tills sist gjorde vi så att jag lotsades vara häst och eleven fick göra som hon alltid gör. Vilket jag då såg var att kolla ner på mina (hästens) fötter. Så fort blicken kom upp blev energin så mycket tydligare.

Det handlar inte om att se hästen i ögonen, utan faktum är att vår blick påverkar resten av vår kropp troligt mycket! Även när vi pratar människor emellan så säger blicken oss väldigt mycket. I detta fallet var det så att blicken som skulle fästas lite över hästen ( över manken i sideways, och över öronen i driving game från zon 1) gjorde så att bröstkorgen ”öppnades upp” och energin kunde då påverka hästen mycket tydligare utan att behöva vara starkare!

Jag skäms lite över att jag inte kunnat se detta tidigare. Samtidigt har eleven en ovanlig styrka, för många som är nya i parelli blir det här med friendly game, energi AV svårt. Men i detta fall blev det istället energi På som vi fick jobba på.