Vad vi jobbar på

Efter att ni läst mitt tidigare inlägg om hur viktigt friendly game är, så kanske ni vill veta vad jag och mina hästar jobbar på när det gäller friendly game.

Innan jag åkte, när gräset hade börjat växa var när bristen av friendly game med mina två RB ( både E och I ) uppenbarade sig. Så jag gjorde enkelt friendly game tills de kunde äta, sen även gå och sen stanna och äta igen. Friendly game kräver tålamod och för en extrovert som mig så är det ganska långtråkigt.

Beist på tålamod kan också vara en orsak till såligt friendly game. Har ni problem med tålamodet, lita på att det ni gör fungerar! Ni kan även tänka på det par säger

Jag har aldrig sett det ta längre än två dagar.

Jag har upplevt att när man ser och förstår vad hästeb tänker och känner får man istället för tålamod, så får man medlidande för hästen vilket räcker i oändlighet.

Precis innan jag åkte till USA lekte jag även med mina tre hästar tillsammans i frihet. ( ni kan se filmen här ) då upptäckte jag vikten av friendly game på ännu ett plan. Det gäller då att kunna prata med varje häst för sig utan att alla andra hästar tror att jag pratar med dom. Vilket speciellt Glaeda hade svårt med!

I USA hörde jag även att pat nyligen sagt att orsaken till se flesta problem är ett icke fungerande friendly game, vilket gav mig ännu mer bekräftelse.

20120704-145719.jpg

Första gången jag lekte med glaeda efter min resa så släppte jag henne lös i corallen och satte mig på en tunna. Hon följde mig till tunnan och stod blickstilla. Det tog henne 7 minuter att vakna och bli nyfiken på sin omgivning. Så fort hon gick iväg så reste jag på mig för att följa efter och då blev hon genuint intresserad av att vara med mig.

Vi fortsatte att testa vårt friendly game i frihet, och väldigt mycket gick bra, men handklappning blev för mycket, då åkte repet på för att hjälpa henne kommer över det.

Jag upptäckte även att så fort vi gjort något annat är friendly game eller gått över hennes tröskel så tog det tid innan ens enkelt friendly game med mig vid sidan fungerade.

Så det är vad vi fokuserar på idag. Som jag alltid är noga med att hästen jag leker med är lugn och trygg, så måste jag nu även vara noga med att behålla tilliten och när som helst kunna göra friendly game som Glaeda är bekväm med, allt detta i frihet för att höja ribban ytterligare för mig.