Semester

Ni får ursäkta att det är lite segt här på bloggen, det är en omställning att komma hem ifrån 6 veckor i USA, med parelli i tankarna 24/7. Min jetlag har faktiskt inte lagt sig än heller, vilket är väldigt mystiskt.

20120628-093016 fm.jpg

Även mina hästar är trötta om dagarna. ( hon står i box för att få mineraler om borstas)

Vi beställde en wintec Wide precis innan jag åkte eftersom den gamla wide modellen är på rea ( men vi fick en ny ändå). Så jag har försökt lista ut sadel pusslet de senaste dagarna.

Jag har sen länge haft en vanlig wintec dressyr. Med det vita, allra bredaste järnet har den funkat bra, tills hästarna musklat sig och den blivit för liten.

Jag tycker wintec är väldigt bra sadlar framförallt med tanke på priset, min wintec har många år på nacken men ser fortfarande bra ut. Sen är sadlarna tillräckligt raka i bossorna för att man ska kunna använda parellis padd med inlägg ( om man behöver) så länge sadeln är tillräckligt bred så kan jag få den att passa de flesta hästar.

Igår löste jag pusslet och jag är väldigt nöjd med resultatet. Jag breddade den nya alround wintecen till ett lila järn (nr2 efter det vita) och nu sitter den som en smäck på lilja, och den var riktigt härlig att rida i!
För skojs skull stoppade jag in ett rosa järn ( första järnet efter det vita) i min gamla dressyr sadel, vilket egentligen är förbjudet då den inte är gjord för de nya bredare järnen. Sen la jag den på glodis och den låg perfekt! Nu har jag dock inte lekt eller ridit henne i den än, men det bör inte vara några problem. Eftersom sadeln är så gammal finns det ändå ingen garanti så förhoppningsvis håller den några år till med det här järnet!

Nu måste jag bara hitta en 110 sadelgjord utan resår! På city gross hade de inte en enda, jag undrar hur svår den jakten kommer bli..

( man bör undvika resårgjordar då det är lätt att spänna de för hård)

20120628-094436 fm.jpg

Såhär såg den nya wintecen med det rosa järnet ut på glodis, det var något som bara inte stämde. Nu med ett bredare järn låg den ypperligt på lilja, men var för bred för glodis, det här med sadlar är Inte alltid så lätt.

5 thoughts on “Semester

  1. Jummie

    Vill absolut inte klampa in som någon besserwisser här, det ber jag hemskt mycket om ursäkt för – men ser inte sadeln lite för rak ut för ryggen, eller är det en illusion? På bilden ser det ut som att den hamnar lite i bakvikt (men det var ett för smalt järn i?) och som att den inte är tillräckligt svängd. Jag hatar mig själv för det här, men jag vet vad en sadel kan orsaka som inte passar..😦

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Det är ingen fara. Jo hon har lite svängd rygg och det hela kändes inte bra just med den sadeln på henne. Det är Glodis på bilden, jag bytte till ett större järn och la den på lilja och allt såg jätte bra ut. Det konstiga är att jag stoppade i samma järn som på bilden, i min gamla dressyr vintec, och det såg skit bra ut på glodis. Båda sadlarna har samma storlek.. Knasigt det där.

  2. Alexandra

    Det är inte samma bom i alla Wintecmodeller. Wintec Wide har dessutom helt andra bossor än övriga modeller. Så att Dressyren ligger bra men inte Widen är inte konstigt alls.
    Det är samma bom och bossor i 500-serien och gamla PRO-serien. Annars skiljer det sig nästan i varje modell. Bates Wide och Wintec Wide är inte ens samma även om det bara ska skilja i läder eller inte.
    Dressyren är mer svängd i bommen än vad Widen och det ser ut att behövas på hästen på bilden. Widen blir alldeles för lång och för rak.

  3. caija

    Jag kan kika vad det är för längd på mina två gjordar utan resår, om en skulle råka vara 110cm så får du gärna den mot fraktkostnaden isf🙂 De är inte helt nya, men de håller nog några år till.

Kommentarer inaktiverade.