Monster

i fredags hade vi lite simulationer på förmiddagen. På eftermiddagen mådde jag riktigt dåligt, men lyckades ha en coaching session inför sista veckan med Cezanne, hon är verkligen riktigt bra! Jag drack lite sport dryck, litervis med vatten och fick låna en red light, och jag mådde bättre på kvällen. Då åkte vi till en liten lokal hästbutik där alltid tillverkas på plats, träns, sadlar, bälten m.m. Trots att jag hela tiden tänkte att jag inte skulle köpa mycket, och det jag köpte var inte så dyrt, så blev hela summan lite saftig.. Jag är väldigt nöjd med mitt nya bältes-spänne, och mobilhållare.

På lördagen var det parelli games. jag och Lobo var med, online och liberty, vi hann aldrig sadla och göra freestyle och finesse. Strax efter min liberty så skrev Tina Kolhammar  upp mig på en spotlight (uppvisning) så helt oförberett så gick jag och ponnyn in och hittade på lite.

på eftermiddagen förvandlades ponnyn till ett litet monster igen. eftersom liberty på förmiddagen gick så bra så tänkte jag att jag kan testa att filma en audition. Så fort jag tog av grimman så drog hästen. När jag fångat honom med hjälp av en hink, så gick vi tillbaka till rundkorallerna för att leka lite liberty innanför staketet. Då fick han plötsligt upp lite adrenalin, men var fortfarnde LB, han var alltså vid ”medvetande”, han blinkade och var medveten om vad han gjorde, han agerade och inte reagerade. PÅ grund av hans adrenalin var min plan, håll galoppen och om du inte gör det byter jag varv på dig, jag var inte tvungen att sätta någon högre press, han gjorde jätte fina varvbyten, men var fortfarande upp i varv och höll inte galoppen ens ett varv. Efter någon minut sa han, nu räcker det (precis som han gjorde för några dagar sedan i arena grande) och hoppade över staketet. Eftersom staketet är utformat för att om man sätter för mycket press så ska hästen kunna hoppa ut, så var det ganska lågt, om det hade varit en stor häst. Han är ju inte större än 137cm så han fastnade halvvägs. Där fick han hänga tills Anne och Tara fick loss panelen. Han skuttade ut och kom direkt till mig och letade efter en godis… Mycket speciell häst! Nu förstår jag vad min instruktör sa om att mustanger är mycket smartare än våra tamhästar.

Idag söndag var målet att filma min level 4 freestyle audition på monstret eftersom jag själv inte har någon paddock hemma, så det är lika bra att passa på, eftersom han också gjort och klarat den nivån. Men jag vet inte om det var mina kortare läder tillsammans med hans nya självförtroende som gjorde att det inte riktigt var tillräckligt bra.. Hade jag filmat för två veckor sedan hade det inte varit några konstigheter… Mycket intressant häst det där..

Nu är det två dagar kvar, sen är det slutprov!

Om du vill läsa mina tidigare inlägg ifrån USA, gå in på kategorin Joannas resa till USA – Parelli Univeristy