Intensiv måndag

Vi började dagen med att vår instruktör Tina och hennes häst Mickey visade hur man kan förfina lek nr 4 och 5 ( yoyo och circling ) sen fick vi jobba lite på det med våra hästar. Min häst visade sig vara right brain så det var vad jag fick göra, men det fixade sig väldigt bra och på eftermiddagen behövde jag bara påminna honom lite.

Efter innan och efter lunch hann vi även med teori och praktik om sadling. Det är inte så svårt faktiskt! Det är ingen vetenskap men hästen säger dig allt! Vi fick lära oss hur de nya paddarna, med memory foam, fungerar och när man vill ha de. De är endast till för väldigt många timmar i sadeln eller högpredterande tävlingshästar. Theraflex, luftpadden är fortfarande den som alltid rekommenderas, och framförallt för level 1-4.

Så vi fick se några sadel makeover, där vi först fick se hästen med den sadel och inlägg mönster som den brukar ha. Och sen ändrade vi inläggen och sadel och kollade på vad hästen tyckte om det.

Min ponny är lite uphilll men fin överlag i ryggen, så jag ändrade om inlägget lite, och det blev nog ganska så bra. Han skrittade super fint, traven kunde bli lite bättre, men allt kändes ändå bra. Frida påpekade även att jag lutade mig lite framåt när jag red lätt i trav, så fort jag rättade till det blev det även en stor skillnad i Lobos trav.
Om du vill läsamina tidigare inlägg ifrån USA, gå in på kategorin Joannas resa till USA – Parelli Univeristy