Häst Hjälpen – gräsorienterade hästar

Hoppas du läst Gräs – hinder eller möjlighet?

Istället för att se gräset om ett hinder, se det som en möjlighet! Nedan kommer jag att ge er lite tips på hur ni kan använda er av det!

Ska ni stå still och vänta på er tur? Varför inte låta hästen äta? Det kan vara svårt för oss människor att förstå hur hästen kan vara i behov att äta ”nästan hela tiden”

Först och främst är det viktigt att du låter din häst äta. Många gånger beror hästens besatthet av gräs, på att hästen svälter om dagarna, hästar har ett stort tuggbehov, och även om det handlar om fång, ems eller bara tjocka hästar så måste deras tuggbehov tillfredsställas. Vill hästen äta, så försök inte att hindra honom, desto mer vi hindrar desto mer kommer han att vilja äta!

Nu på vårkanten när det inte finns mycket gräs i hagen och hästarna suktar ut mot fältet, så låter jag alltid mina hästar beta lite utan att jag ber om något. Efter en stund kan jag antingen leka där, eller ta mig dit jag planerat.

LBI – punkt till punkt

Men hur gör man om hästen vill äta varje steg den tar? Det är ofta mycket typiskt för LBI hästar. Det jag gör är att jag låter de äta gräs, sen ber jag de att gå framåt, ofta igenom Stick to me. (fas 1)Jag tar alltså ett steg framåt, med mitt fokus dit jag vill att Vi ska gå, jag har carrot sticken på ryggen på hästens rygg, räknar till tre, (fas 2) händer ingenting så tar jag sakta upp repet så att hästen känner av mig i grimman, räknar till tre (fas 3) Händer det fortfarande ingenting börjar jag lätt, sakta och rytmiskt klappa med sticken på hästens rygg, (tänk er att ni ironiskt klappar händerna åt någon) jag klappar till en börjar lätt, och börjar sakta sakta kappa hårdare och hårdare, därför blir även pausen emellan varje klapp lite längre för varje gång, eftersom carrotsticken måste lyftas högre för att klappen ska bli hårdare. Så tänk mer på att använda gravitationen, till detta, än din egna arm. (ni förstår nu att detta inte går att göra med ett böjbart spö) Du fortsätter då att klappa hårdare och hårdare tills du känner att du kan du inte klappa hårdare, då stannar du där och fortsätter tills hästen känner att den vill bli av med det där irriterande klappandet på ryggen. Det handlar inte om att det ska göra ont, för även den mest skänkeldöva och slöa hästen kan känna en fluga landa på honom😉

När hästen väl snart och tänker framåt, kommer eftergiften i grimman och i sticken, den kan då bara ligga på ryggen. Be då hästen att ta 1-3 steg. Inte mer! Upprepa detta tills hästen svarar med att börja gå tidigare, förhoppningsvis redan innan du lyfter din carrotstick. Då kan du börja utöka mängden steg. Tanken är alltså att det ska aldrig bli någon fajt om gräset, vi ber hästen äta gräs innan den själv tänker på det, då får vi även plus poäng för att vi agerar som en bra ledare som uppfyller flockens önskningar!

Vartefter problemet att börja gå, försvinner och ni kan gå flera meter utan att hästen drar ner sitt huvud, är det bara att utveckla det. Du kan då välja en speciellt grästuva som du vill att hästen ska äta ifrån. Inte den inte den, men just den där. Då blir det hela inte bara roligt, utan även intressant för hästen! Sen kan ni även utveckla det till att gör det i trav, vilket ni gör precis likadant som när vi bad om skritt. Och så fort hästen försöker med lite mer energi så får den äta gräs.

Detta går självklart även att göra uppsuttet! Då blir faserna lite annorlunda. När hästen äter sitter man helt avslappnad, och står still i vår kropp och energi. När vi vill gå framåt, (fas 1) tar vi ”upp vår energi”, tänker framåt och samtidigt som vi ”smile with all four cheaks” (alltså spänner rumpan), (fas 2) spänner vi benen, (fas 3) riktar vi våra tår lite neråt-åt sidan, då kommer våran häl in mot hästen. Händer det fortfarande ingenting (fas 4) tar jag oftast ett snöre, som jag slår runt mig själv, och går slår sedan sakta det längre och längre ner tills det börjar nudda hästen på rumpan, på båda sidor. Det ska även här inte vara hårt utan irriterande. Så fort hästen tar upp huvudet och Tänker lyfta på en hov så slutar man helt och slappnar av. Desto längre tid det tog för hästen att svara, desto längre väntar vi innan vi ber om det igen. Samma principer som ifrån marken.

Dessa hästar, LBI behöver ofta veta ”varför ska jag gå dit om jag lika gärna kan stå här?” Så även om man vill rida dressyr eller vad man nu gör, så är det viktigt att hästen vet vad han får ut av det, varför ska han springa ett varv på en volt? Välj ställen där hästen helt enkelt får vilja eller äta gräs. Låt det aldrig gå så långt att det ni börjar bråka! Har man tålamod till dett övning så ger den underverk, vårt gamla turridningssto, Lilja, LBI såklart, bjöd på galopp ifrån stillastående när vi tränade på fältet!

Lilja. Ni får ursäkta min sits lite.

LBE – LEK!

LBE hästar kan vilja äta gräs för att de är hungriga, omotiverade, eller bara motsatsen till vad du vill, för du vill ju inte stå och äta gräs! Om din häst har svårt att börja gå så använd dig av det jag beskrivit ovan. de flesta LBE har inte svårt att börja gå, men svårt att fortsätta gå. Ofta äter de heller inte på samma ställe utan går gärna iväg samtidigt som de äter. Det vi behöver göra här, är helt enkelt att göra det mer intressant. Många LBE hästar är egentligen inte så matorienterade, utan kan ofta tycka att röra på sig är ganska roligt.

Men att bestämma specifika grästuvor som hästen ska äta ifrån kommer göra mycket för en LBE. Sen gäller det att inte stå och äta för länge, utan gå vidare, springa dit, äta där, gå sideways dit, backa till den gräs tuvan. Bara börja leka och bli roligare än gräset så kommer gräsproblemet även att försvinna hos dessa hästar. Hindra de aldrig ifrån att äta så blir det inte lika roligt längre. Dessa hästar gör mer än gärna motsatsen till vad du önskar! och regler, de är till för att brytas!

observera gräset hon har i munnen


One thought on “Häst Hjälpen – gräsorienterade hästar

  1. Olivia

    Det är som att du plulicerar många inlägg just när man behöver dem! Skitbra verkligen!

    Jag fick känna på det igår (LBE). Vi red med halsring och det var hur kul som helst tyckte min dam – i 10 minuter…. Sedan var det roligare att äta gräs. Jag hoppade av och fick och satte mig lite längre bort för att plocka lite av gräset till den andra hästen som stod i hagen och DÅ, då var det plötsligt jättekul att spana in vad jag gjorde igen, haha.

Kommentarer inaktiverade.