Brist på logiskt tänkande

Jag stötte på ett argument emot Lösdrift som fick mig nästan att ramla av stolen.

” Alla hästar mår inte bra på lösdrift. Har de inte vuxit upp i flock, har de ett stört flockbeteende, och är väldigt stressade som individer (vilket oftast har att göra med att man avlat på flyktegenskaper för högre tävlingsprestationer)”

Jag kan påpeka att detta ska vara skrivet av en människa som utbildar sig till NH instruktör om jag förstått allt rätt. Detta faktum är det som gör det hela ännu mer obegripligt för mig hur man kan dra detta resonemang!

Jag hoppas att ni läsare redan listat ut vad det är jag reagerar på. Jag hoppas att jag och Malin lyckats lyfta fram vikten av att en häst är av samma djurart som den alltid har varit, våra tamhästar som är värda flera 100 000 kr har samma behov som de hästar fanns på gjorden för 100 000 år sedan! (tom SLU har forskning som stödjer detta!)

Jag har erfarenhet av att hästar kan ha ”störda flockbeteenden” men detta är inget bevis eller ursäkt, det är ett sorgsett mentalt sjukdomstillstånd människan förstatt dessa hästar i!

För både mitt varmblod Nicke, och vår nordis mathilda, tog det minst ett år, innan de hittade sig själva som idivider i flocken. Ingen som observerat vår flock idag, skulle tro mig när jag säger att Nicke var som en underlägsen åring, flydde så fort en flicka tittade på honom, och Mathilda, hon kissade bokstavligt talat på sig samtidigt som hon knappt visste hur man agerar i en flock på fler än 1 häst, båda var då 11 år. Nicke är nu ledar”hingst” och Mathilda, ja hon är en i gänget med flickorna, och ”syskon”bråkar med lilla Snaelilja, varje dag.

Sen hoppas jag även att jag och Malin, (med hjälp av Frida) har lyft fram vikten av att en  stressad, nervös häst. En häst som ständigt följer sina instinkter, skulle vi kort kalla Right brain. Det allra första som vi som hanterar hästen måste göra är att vara den ledaren som hästen behöver och leda den i säkerhet! Vi leker inte med några stressade hästar, vi rider framförallt inte några flyktbenägna hästar. De ska känna sig säkra, lugn och lita på oss, innan vi börjar med något annat!

Det finns ingen häst som har avlats fram till att vara ett stressat närvvrak som ska bo isolerad! En stressad häst vill ha trygghet, och trygghet är för djurarten häst, en Flock! Tryggheten är inte ens naturligt platsbunden  för hästen så som den är för oss rovdjur.

Det är dags för människor att sluta tro att människorsläktet är gud själv och har skapat allt efter, eller Till egna önskemål.  Moder jord är mycket äldre än vad vår näsa räcker, tiden hästen varit domesticerad är inte mer än en piss i Mississippi!

( ni får ursäkta om jag låter lite väl hård!)

Även att våra hästar lever i fångenskap behöver de fortfarande få utlopp för sina basala behov.

4 thoughts on “Brist på logiskt tänkande

  1. Frida

    Om till och med Emilio kunde lära sig att klia andra hästar (efter 3 år men ändå) så finns det hopp för alla;) Han går ju dock inte på lösdrift men är ute mycket tillsammans med fem andra hästar och har boxväggar utan galler till grannen. Jag är övertygad om att man kan få uppstallade hästar att må bra också, även om jag håller med om att en väl fungerande och omhändertagen lösdrift är idealet.

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Visst kan man göra boxlivet bättre för många hästar. Men bara till en visst gräns, de kommer fortfarande att stå på ett litet utrymme, utan möjlighet till rörelse flera timmar i rad. Den fysiska biten förblir då alltså oförändrad, vilket kan påverka olika hästar olika mycket känslomässigt och mentalt😉

      1. Frida

        Det är klart jag vet det Joanna, men man måste göra det bästa utifrån sina förutsättningar. Emilio som ofta har mycket känslomässiga- eller stress- ”problem” visar dem sällan (för att inte säga aldrig, men säga aldrig aldrig;) i stallmiljön och hästarna går fortfarande in, lösa, för att äta hö och morötter trots att det finns gräs ute. Sedan vi började med smhn ute har ingen av hästarna gnagt på inredningen mer. Emilio har en leksak, som han använder.. han slänger ner mina grepar på golvet (nackdelen med att inte ha galler, eller fördelen för då har han något att göra) och han öppnar boxdörren (han är pillig när han är LB) och går ut i gången för att leka med Lyrik över hans boxvägg om jag inte lagt en stopp i boxlåset. Han har aldrig (vågar säga aldrig här eftersom jag faktiskt kunnat räkna till noll) gått längre än så när han öppnat dörren även om ytterdörren varit öppen. Men för att förtydliga. Jag satte tummen upp på ditt inlägg! Såg dock att någon inte höll med mig;-)

  2. Jenny

    Om man nu tar ifrån hästen andra hästar och de inte lär sig att beté sig rätt i flock så får de väll lära sig det senare i livet/på nytt, kan ju inte vara svårare än så… Att de är stressade lär ju vara ett tecken på att de inte mår bra, hästar är flockdjur och friska djur har behov utav att umgås med andra djur.

    Jag köpte en liten fullblodshingst på 4år ifrån täby galopp tidigare, han hade inte gått med andra hästar eller i hage alls i stort sett sedan det att han var 1 år. Han hade därför avstannat i sin utveckling och mognad och var till stort som en 1-åring fortfarande när han äntligen fick börja gå med andra hästar igen. Men han fick ju lära sig av häst-farbror hur man gör.

Kommentarer inaktiverade.