Snåla på utrustning?

Många tror inte på Parellis egna utrustning då de tror att det bara är kommersiellt för att få in pengar. I kontrast med de låter jag som hypnotiserad när jag pratar om Parellis utrustning.

jag har aldrig stött på utrustning som är så uttänkt, den ska vara praktiskt och säker, det allra bästa för att få de bästa resultaten. Annars är det är som att räkna svår matematik utan grafräknare. Det går, men det är en stor omväg, och blir aldrig lika exakt.

Sen finns det mycket Parelli kopior, vilka ofta fungerar, men låt er inte tro att ni sparar hundralappar! Med medlems rabatt och fri frakt finns det inget som jag skulle tjäna på att köpa i Sverige. Sen kan det vara visa detaljer så som haken på repet, släpper den för lätt? Är haken i sig för lätt i vikt? Är den lätt att öppna i en nödsituation? Är stringen (snöret) på carrotsticken för lätt? Går det att använda den om det blåser eller lever det ett eget liv då? är repgrimman för tjock?

Detta är detaljer som för mig med erfarenhet och flera äss i armen kan klara av, men dessa detaljer kan göra det väldigt jobbigt för mig som tränare som behöver se mina elever ha svårigheter med utrustningen, som de inte ska behöva ha!

Sen kan vi faktiskt prata om kvalitet, utrustningen hos parelli är faktiskt en engångskostnad, på fem år har vi inte bytt ut något, många saker blir tvärt om bättre vid mer användning.

Jag blev mest inspirerad till det här inlägget på grund av att min vän nyligen köpt sig en parelli barbacka pad. Varför inte bara rida barbacka undrar ni? Eller använda ett scharbrak med täckesgjord? Vi har ju ändå inga stigläder på padden. Det riktiga svaret måste man uppleva, men jag kan kort säga att man sitter som klistrad. Hur dålig man än är på barbacka så sitter man där man ska, om man sitter rätt förstås, man ska inte göra det svårare än vad det behöver vara!

Jag fattar inte hur jag har kunnat vara utan den innan. Definitivt världens bästa pryl! Man sitter verkligen som fastlimmad i den utan att blir spänd i kroppen. Man känner sig verkligen som 1 med hästen. Jämfört med andra bättre och sämre kopior så är den helt överlägsen i både funktion, design, utformnig och även pris. Den ligger stadigt på hästen utan att man behöver dra åt sadelgjorden så att hästen går av på mitten.

Ni kan läsa hela hennes recension med jämförelse här: http://totaharmoniifokus.blogspot.se/2012/04/parelli-bareback-pad.html