Läsarfråga – stegring

Har en fråga igen Joanna, haha! Jag får så mycket bra tips av dig så jag kan inte låta bli att fråga just dig om olika saker. Min buse (Arthur) älskar att leka lekar med power, han älskar att skutta och bralla lös. Jag brukar använda lek som belöning efter vi kämpat med något som kräver lite hjärna – och han lär sig otroligt fort. Men i de mer ösiga lekarna så har han insett hur otroligt roligt det är att stegra. Han är väldigt lätt fram och har aldrig haft problem med att smaka på saker med frambenen som du vet. Han stegrar med öronen spikrakt fram och kan stå på bekbenen tills han tappar balansen (han är verkligen SKITsnygg, haha!). Han gör det inte för att slita sig eller liknande utan han gillar det han gör. Utmanar han mig i leken, en dominanslek? Än om jag ser väldigt mycket möjligheter med hans otroliga balans och kroppsuppfattning så går det inte att undvika att det kan vara farligt för mig nere på marken, han är nästan 150cm i manken nu! Jag funderar på hur jag ska göra. Det första som kommer upp i människohuvudet är smacka och veva så mycket som det går såklart. Men då känns det lite som att han tror att jag intar utmaningen i stegrandet – jag ger honom respons på att det var en bra idé. Jag kan ju endå aldrig vinna över honom i en ”närkamp”.

Har du något tips på hur jag ska tänka? (Det låter nog väldigt okontrolerat det jag berättar men än har det bara hänt någon gång då han verkligen är på g) Jag funderar på om det vore smart (mycket för min egna säkerhet) att direkt jag ser honom så lite som tänka upp och stegra att jag springer ifrån honom och brallar och skuttar – då brukar han direkt springa efter och vilja vara med i min lek. Det enda jag funderar på är om han kan tolka det som att ”om jag stegrar så blir jag av med henne”? Men samtidigt så vill han inget annat än att vara med mig och springer efter mig var jag än går och busar med allt jag hittar på. Vad tror du? Känner lite att det är en säkerhetsfråga än om jag imponeras av hela min häst. MVH

Mycket bra fråga Olivia! Jag misstänker att han gör det av lite samma anledning som han vill brottas vid hovkratsning. Han ser dig som en lekkamrat. Samtidigt vill man inte bestraffa beteendet, framförallt om man senare vill lära in stegring på komando. Svårt att säga utan att ha sett er, men det sker säkert när han är sådär riktigt taggad och du hamnar i en speciell zon? Så då kanske jag skulle tänka på att använda hans energi på något annat sätt just då. Annars ignorera och kanske försöka avleda, kan du backa samtidigt som du stegrar? Nae blir nog svårt. eller om du ber han korsa bakbenen så blir det också svårt att stå kvar i stegringen. Så försök bara hitta andra sätt att få ut den energin på.

Nu blev det ett kort svar på en lång fråga, men jag hoppas det hjälpte lite. Annars är det bara fråga igen så kan jag även höra med någon av mina vänner vad de skulle svarat.

kram

Vissa hästar, ofta extroverts, har lätt för att stegra. Här bad vi om sideways mer lite mer fart. Vi kan ju inte bestraffa att hästen missförstod, och tänkte uppåt istället för åt sidan. Det är en reaktion som vilken annan, vi fortsätter tills hästen förstår vad vi menar.

One thought on “Läsarfråga – stegring

  1. Olivia

    Det är så kul att du svarar, tack! Jag tar till mig allt du skriver och har lärt mig jättemycket – ffa ett annat sätt att tänka, vara lite klokare och inte aggera utan att ställa sig frågan Varför jag ska göra som jag gör.

    Jag gillar hästar med mycket go i sig och power, men han är trots allt bara drygt 10 månader – något som jag ibland glömmer bort! Jag hoppas han får stegra mycket mot sina kompisar i sommar, det är han värd!

Kommentarer inaktiverade.