En frisk häst

När det pratas mycket om exempelvis barfota, eller täckade / otäckade hästar får man ofta höra saker som att ”min häst kan inte gå barfota för att den ömmar” eller ”min häst måste ha täcke för annars står han och skakar hela tiden” och så vidare.
Men det man måste ha i åtanke är att en häst som inte får ordentligt med päls (trots fri tillgång på mat och att den gått otäckad länge) är inte helt frisk, det finns då någon  form av obalans i hästens kropp. Sedan kan det självklart också bero på att hästen är väldigt gammal (men då är de oftast inte helt friska och fräscha i kroppen heller). De hästar som ömmar när de går barfota, är inte heller friska. Ofta beror det på felaktig hovform, dålig kost (mycket socker) och för lite rörelse.

Ibland får jag också höra att vissa hästar inte kan gå på lösdrift, för att de tappar hullet, även om de har fri tillgång på hö. Även här är det något annat som inte stämmer – hästen kanske inte kan tillgodose näringen på ett optimalt sätt eller kanske helt enkelt har för dålig  päls och måste då ta all energi från maten till att hålla värmen.

Småmaskiga hönät hjälper både vid övervikt och undervikt.

Så jag tror helt och hållet att alla hästar kan gå barfota och ”hållas” naturligt, bara att vissa hästar kräver mer tid på sig (beroende på hur pass dåliga de är i sin kropp och hovar, och ibland även psykiskt) men att alla människor inte kan ha sina hästar naturligt. Alla är inte villiga att offra och göra vad som krävs för att hästen ska kunna gå ute dygnet runt och gå barfota. Och får då hästen inte rätt förutsättningar för det är det ju självklart att det inte fungerar – Då börjar hästen ömma, frysa, tappa hull osv.

Vad gäller hovar finns det också dom som säger att deras häst inte kan gå barfota för att hoven slits för mycket när hästen motioneras.  Men även här är det då något som inte stämmer – Sliter hästen snett? Har hästen ont i bakre delen av hoven vilket gör att den sliter ner tån och främre delen massor? Får hästen den näring som krävs? Får hästen röra sig tillräckligt så blodcirkulationen i hovarna håller igång? Och så vidare.
Att hovarna spricker är också något som jag får höra många gånger. Och jag är inte förvånad över att dom gör det! Hovslagare har en filosofi där hovväggen ska vara högre än sulan. Alltså, hovväggen ska bära hela hästens vikt. Vad tror ni då händer när en häst på 500 kg lägger vikt på deras egna nagel? För mig är det då självklart att det spricker! Hovväggen tål inte så mycket belastning.

Dessa problem är sånna som knappt existerar hos vildhästarna. Då skulle de vara utdöda för länge sedan! Det är problem vi skapat. Och ja, i väldigt få fall kan det säkert handla om dålig avel. Men varför då stödja den och fortsätta som vi gör? Varför inte börja lägga vikt på en sund avel där man har hästens hälsa som prio ett?

En annan sak jag också får höra är att ”min häst har haft skor och stått på box nästan hela livet och aldrig varit sjuk”. Men hur vet man att sin häst är helt frisk? Bara för den ser frisk ut på utsidan så kan fortfarande insidan vara helt i obalans.
Man kan jämföra detta med en som rökt i flera år – Det syns inte alltid på utsidan, men skulle en läkare ta en titt på insidan skulle det troligtvis se katastrofalt ut. Och vem vet, hästen kanske visar flera symptom på att något inte stämmer, bara att du som ägare inte har lärt dig att se dom?

Får din häst "vara häst"?

Detta inlägg postades i Hästfakta, Hästtankar, hovar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

6 thoughts on “En frisk häst

  1. Mi

    Intressant inlägg!

    Att tillägga är dock att vissa hästar inte bör/kan gå barfota då de har för dåliga hovar i grunden som troligtvis kan bero på gener. Vi har (tyvärr) avlat hästar efter prestation och inte efter deras hovkvalitet.
    Jämför man en häst som inte förändrats speciellt mycket av aveln, så observerar man oftare en starkare & mer balanserad hov än vad tex ett fullblod/halvblod har. Flertal av dessa kan inte ens gå i en kuperad hage utan skor. Det är väldigt ledsamt.

    Av den anledningen ska man ta ”alla hästar kan gå barfota” med en nypa salt. I princip alla hästar hade kunnat gå barfota om vi människor inte avlat på dem så som vi har gjort.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Jag kan hålla med om att aveln självklart har sin påverkan. Men vem som helst bör förstå att en hov blir definitivt inte mer frisk av att få järnskor fastspikade i hoven. Dålig hovkvalite innebär sköra hovar, något skört ska man absolut inte spika i. Så det resonemanget köper jag inte för fem öre. Det är väldigt logiskt om man verkligen vet hur en hov fungerar, och har man då en häst med dåliga hovar är det ännu mer logiskt att järnskor som spikas fast inte hjälper kvaliten – den blir ännu sämre!

      1. Mi

        Sant, för all del, och jag påstår inte motsatsen. Jag har bara hästar som kan gå barfota, då det är ett sundhetstecken både av min häst och delvis min ridning.

        Men ändå, jag är inte svart eller vit. En järnsko/boots skyddar en dålig hov. Den förbättrar inte kvaliteten, men den skyddar mot sten/grus/you name it och lyfter upp hoven. Det finns hästar som vi hade blivit tvungna att avliva på en gång om skorna inte fanns, trots att de bara strosade i hagar.

      2. malinstenstrom Inläggets författare

        Ja självklart kan de finnas de hästar som har enormt deformerade hovar och hovben, och hovbenen är ju desto svårare att påverka. Så då håller jag absolut med om att boots är nödvändigt, ibland nästan dygnet runt! Men framförallt om man har en häst som ömmar. Jag själv använder boots på min ponny när grusvägarna är riktigt torra och hårda. Men jag ser dock ingen anledning till att sprika fast något i hoven, när man lika gärna kan ha boots.

  2. Mi

    Bootsen stänger dock inne hoven på ett sätt som troligtvis är gynnsamt för bakterietillväxt, så vet inte om jag hade haft på dem dygnet runt. Men till ridning är de toppen!

    Som sagt, jag är delad. Det är en svårt men ack så intressant debatt!
    Tack för en bra blogg!🙂

    http://veterinarlivet.blogspot.se/

Kommentarer inaktiverade.