Utmaning!

Team barfotahovar har skrivit ett inlägg där de vill ge alla läsare, som anser att skor är bra för hästar, chansen att kunna förklara för dem varför just skor skulle vara bättre än att ha hästen barfota. Än så länge är det ingen som har kommenterat och berättat varför skor skulle vara bättre.

Här kan ni läsa hela inlägget och även kommentera om ni har något bra argument.

Så jag har en utmaning till alla er. Kommer någon av er med tillräckligt bra argument för att vi Team Barfotahovar ska sko våra hästar, så kommer vi göra det. Vi kommer sko varenda en av dom om någon av er kan förklara för oss varför det vore till hästarnas fördel och bättre för dom! Så gör det nu, ni har ett ultimat tillfälle här att få tyst på oss genom att få oss att sko våra hästar. På det jätteenkla sättet att få oss att förstå varför våra hästar skulle må bättre av järnskor. Slå till nu.

Vi vill fortfarande alltid våra hästars bästa och är skor det, så ta chansen och få oss att förstå varför järnskor skulle sitta fint på våra hästar. Finns det några argument som slår våra barfotaskäl, så skor vi såklart för hästarnas skull.


Detta inlägg postades i Hästtankar, hovar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

10 thoughts on “Utmaning!

  1. H

    Går väl inte att säga varför just era hästar skulle ha skor!? Funkar det bra utan är det väl inget att orda om. Har själv inga skor på min häst, men var tvungen att ha det på min förra då hovarna trasades sönder utan// H

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Det är nog inte riktigt det de menar. Det finns dom som prompt säger att hästar inte ska vara barfota av olika anledningar, och om de nu kommer med ett argument om varför de inte ska det utifrån hästens synvinkel, alltså att det skulle vara skadligt att gå utan. Så är de villiga att sko sina hästar, Men sålänge det inte finns några bevisade argument till att skor är bättre än barfota, har de sina hästar barfota. Vad jag har förstått det som. Trasas hovar sönder får man då fråga sig varför. I 99% av fallen har det med för oregelbunden och fel verkning att göra. Hovslagare lämnar hovväggen för hög och rundar inte av, det är då klart som tusan att en häst på 500 kg inte kan lägga stöd på hovväggen utan att den spricker🙂

      1. barfotahovar

        Det är precis det vi menar🙂
        Utmaningen är till för dem som är emot barfota av någon anledning. Vi vill gärna höra hållbara argument om varför järnskor skulle vara bättre än barfota. Än så länge har vi inte blivit omvända.

        Tack för delningen. Kram Emmi

  2. Amanda Tenevall

    Håller med er! om de finns en riktigt bra förklaring så kan jag sko min häst!🙂

  3. Alexandra Wirgart

    Jag har mina hästar skodda fram, och det var ett beslut jag tog efter många år av barfotaverkning. Jag vill ha mina hästar barfota, men i vårt fall fungerar det tyvärr inte. Hovsulan är för tunn och Noémi vill inte rida eller gå promenader alls utan sina skor. Dock tycker jag barfota är det bästa alternativet om det fungerar!

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Då är det något som inte stämmer. Troligtvis är hoven för stor vilket då gör att sulan tänjs ut. Eller så har hästen problem med röta, då får man helt enkelt se till att behandla den. Det tar TID innan en hov blir frisk, och är det problem under tiden får man helt enkelt använda boots🙂 För mig går alltid hästen först. Min ponny har haft jätteproblem med sina hovar tack vare fång, och då valde jag att skippa ridningen och motionera han på dom underlag som han accepterade samt använde boots. Jag personligen tycker det är jättetragiskt att man måste sko sin häst för SITT nöje för att man vill träna eller tävla med dom, istället för att åtgärda problemet eller kanske skippa träningen tills hovarna är tillräckligt friska för det.

      1. Unghäst

        Håller med alexandra, du kan inte påstå att alla hästar fungerar o bara ställa av sådär, jag skulle vilja se dig reda ut allt med alla hästar som du verkar antyda att du kan? Min parelli instruktör har haft sina hästar barfota i alla år tills en häst dök upp i hennes liv som faktiskt inte kan gå oskodd oh hon är faktiskt en oerhört välutbildad o duktig barfota verkare själv o hennes häst har absolut inte detta du påstår att den har. Hon har bilder som visar hur fina hovar hästen hade barfota o friska oh ändå klara den det inte. Hon säger att barfota folk är dom aom tyvärr är insnöade oh vägrar acceptera att hästar kan va lyckliga o må bra o va friska trotts att dom har skor o tränas o tävlas. Håller med henne för ni är så enkelspåriga! Hon har nu haft denna hästen med skor i 15 år oh inte mår den dåligt eller skadad? SÅ försök oh inte bara se allt ur era ögon hela tiden. Vissa saker lär jag mej utav med dessa bloggar, vissa gör till o med oss parelli folk själv putta!

      2. malinstenstrom Inläggets författare

        Jag menar dock inte att man ska ställa av sin häst.. Det finns många andra sätt att motionera och stimulera sin häst på än att rida. Det spelar ingen roll vad någon säger tyvärr, för det är alltid något som inte stämmer om en häst inte klarar av att gå barfota. Så kallade barfota folk blir så ”insnöade” tack vare att de får lära sig hur sjukt mycket en sjuk hov kan förstöra en häst, och framförallt järnskor.
        Du får gärna tycka att vi är enkelspåriga. Som ett exempel står nu min ponny med täcke på sig då han har släppt all sin vinterpäls på ryggen och står ute i regnväder som inte går över. Trots att jag hela tiden förespråkar att hästar ska gå utan. Men bara för jag gör det menar jag inte att det finns några undantag! Men då måste man vara medveten om att något är FEL i den hästen/hoven och göra vad man kan för att åtgärda det, och inte bara genom att dölja symptomen.

  4. Mi

    Om hästen lider av att gå barfota i hagen så ska den ha skor, så enkelt är det. Min häst funkar utmärkt utan skor, det innebär inte att hästen bredvid gör det. Ingen häst ska behöva ha rörelsesvårigheter, även om det beror på att vi har avlat fram hästar som inte kan gå utan skor.

    Om hästen lider av att gå barfota under ridning, så ska man antingen förändra sin ridning eller sätta skor/boots på hästen.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Eller så frågar man sig varför hästen inte kan gå barfota, ens i en mjuk hage och åtgärdar då problemet istället för att dölja symptomet med skor. Allt för hästens bästa! Och hästens bästa är inte järnskor!
      Och självklart kan det ta tid innan ett problem är åtgärdat, och under tiden kan man då använda sig av boots för att underlätta. Sedan kan man också underlätta genom att tex sko av på vintern om man har mycket snö, då det blir mjukt för hästen och en smidigare övergång. Och att behandla strålrötan innan man tar av skorna och förbereda hovarna för barfota genom att använda flappskor 1-2 skoningar.

Kommentarer inaktiverade.