Bildbomb del 3

Detta inlägg postades i Bildbomb den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

3 thoughts on “Bildbomb del 3

  1. Olivia

    Helt underbara bilder!!

    Sv till Joanna: Jag tog till mig av tipsen och testade att lyfta hoven från ”fel sida”, det gick jättebra första gången, han stod bara och nyfiket undrade hur det ni blev. Men nu några dagar efter så har han kommit på att han kan dra fram benen och då tappar jag ju det eftersom att det andra benet står i vägen. Bakhovarna är inga problem det är bara fram som han vill brottas. Direkt jag ber honom lyfta upp det så lyfter han det snällt och sedan ner på knä… För att sedan lyfta upp det igen och brottas lite till.

    Att leka honom trött i hjärnan just nu känns nästan omöjligt. Han vill ha mer och mer och mer och blir bara busigare och busigare. Däremot är han världens lugnaste på stallgången, står alltid och halvsove då man pysslar med honom. Men direkt man lyfter famhoven så tänder han till. Idag märkte jag att han även biter på sig själv. Han biter i sitt egna ben som han lyfter upp. Han har för lite att göra… Han skulle haft en riktigt brottarkompsi i hagen då skulle det nog lösa sig!

  2. Olivia

    Sv: Det är något han gillar – att lyfta frambenen. Han är lätt fram och vill smaka på saker med framhovarna därför gillar han lekar som att gå upp på saker eller kraffsa på saker – eller nu då, att lyfta benen när man petar på dem. Men direkt jag tar i benet så rinner han som över mig. Just nu går det ju bra och är inte speciellt farligt eller jobbigt (han ger sig med brottningen efter 2-3 försök och då får man kratsa en stund) Men när han blir närmare 165 och stor, stark hingst så kanske det inte är lika bra… Jag har också testat med att lyfta benet och ge honom något att leka med och stoppa i munnen som grimskaftet eller en borste. Det fungerar i några sekunder sedan tycker han att det verkar med spännade att brottas igen.

    Jag har som mål att kunna vara och fila lite i trakterna på honom inom snar framtid då han är lite trakthög men just nu skulle jag nog bara få ett par kärleksnyp i rumpan.

  3. Olivia

    Sv: ja du tänkte så! Då har vi lite att träna på om han ska kunna hålla uppe länge så jag kan kratsa. Senare kanske man kan lära honom att själv lägga upp hoven på något (en hink/stubbe…?) och därifrån försöka kratsa… Jag ska försöka vara påhittig! Men jag är övertygad om att det kommer att gå bättre! Tack!

Kommentarer inaktiverade.