Vad vi är Vana att se…

Vi har fått tips ifrån en läsare om dessa bilder, de var med i en artikel i hästtidningen hästmagazinet, där det är meningen att läsarna ska få tips om hur man får en smidigare häst genom att bland annat kunna ställa sin häst lika mycket åt båda hållen och att sitta rätt.

Något som vi tycker bör vara en självklarhet är att när man lägger upp sådana här tips i en tidning eller liknande, ska de visande bilderna och/eller filmerna vara korrekta (såvida det inte är meningen att visa hur det ser ut när det är fel, men det är det inte i detta fallet).

Det vi blir vana att se blir normen, det är det man indirekt kommer att sträva efter, även om många gjort sin läxa och vet att hästen ska gå med nacken som högsta punkt och inte bakom lod, så är det tyvärr inte det man får se, inte ens i hästtidningar!

Då kanske ni nu undrar vad det är som vi reagerar så starkt på med dessa bilder, många skulle faktiskt inte reagera alls då det är vanligt att det ser ut såhär.

Det första vi alltid vill kolla på är hästen, tvingas den ihop av ryttaren?, går den i en hälsosam form? hur upplever den ryttarens händer? Skulle den vilja tränsa sig själv och ställa upp för ryttaren nästa dag?

  • Bettet är överaktivt i munnen och åtstramat av en för hård och stum hand, tungan är nästan på väg ut ur munnen på grund av detta. Ett tvådelat bett har vid det här laget vikt sig och påverkar hästen Mycket skadligt i gommen. 
  • Spottkörteln och strupen är ihoptryckt tack vare att hästen går bakom lod.
  •   Näsan är långt bakom lodplanet.
  • Hästen knäpper av med den tredje halskotan som högsta punkt. 
Vad gör ryttaren för fel? Man kan sitta korrekt och fortfarande påverka hästen fel, samtidigt kan man sitta fel samtidigt som hästen inte kommer ta skada av träningen..

 Som de flesta vet strävar man efter en lodrät sits där man sitter i balans med sin häst och blir följsam i dess rörelser. Och man kan kort och gott säga att ryttaren på bilden gör det motsatta, även att de i denna artikel poängterar hur himla viktigt det är med rätt sits!

  • Ryttaren tittar ner på hästen.
  • Hon viker sig i sidan, vilket man kan se på att den inre (högra) axeln är lägre än den yttre.
  • Ryttaren är låst i sitt bäcken, och tappar då följsamheten. Detta kan man se på de uppdragna och spända knäna och hälarna.
  • Underarmen är spänd, pga att handen är hård.

Att vi skriver detta är inte alls för att klanka ner på någon eller några, utan enbart för att uppmärksamma. Tänk på det ur hästens synvinkel, man kan testa själv att dra in hakan så mycket det går, vilken del av ryggen aktiveras och vilken kopplas bort? Hur lång tid tar det innan man börjar känna smärta någonstans i kroppen? Och hur lätt är det att andas?

Ser hästen ut att vara en lycklig häst?

Detta inlägg postades i Hästtankar, Konsten att rida Dressyr den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

14 thoughts on “Vad vi är Vana att se…

  1. Amanda Tenevall

    Jätte Jätte bra skrivet!! detta är något som många borde vara uppmärksamma på! Men tyverr så är de ju inte så. Men grymt bra att ni tog upp de!

  2. Mia

    Nacken högsta punkten och detta innebär att man måste länga på tygeln. Hästen måste hålla sin egen balans och INTE bäras omkring i munnen. Hästen ska se likadan ut utan ryttare som med. Många tjatar om formen och gå på tygeln. VAD ÄR DET? Jo man kopplar bort hästens förmåga att jobba igen sin rygg. Är nosen bakom lodplan så kan aldrig hästen jobba igen sin kropp.

  3. Minna

    Usch vad många hästar får stå ut med! Tycker det är jättebra att detta uppmärksammas, tråkigt bara att en sån här artikel får publiceras i en så pass känd/professionell tidning som hästmagazinet. Jag påverkades ganska mycket av vad jag läste när jag var yngre och skäms över hur jag red mina hästar för bara 7-8 år sedan. Som tur är så köpte jag en häst som protesterade mot min ridning så jag fick lova att tänka om, nu rider jag med tanken att hästen ska göra jobbet och jag ska störa den så lite som möjligt. Så roligt vi har tillsammans jag och hästarna, dom kommer direkt i hagen när jag kommer med grimman i handen och bettet slukar dom :O)

  4. Nina

    Bra att ni tar upp detta MEN jag håller inte med ang bettet. Min veterinär med specialkompetens tänder har ALDRIG sett skador av tvådelade bett i gommen. Man kan inte bara ta ett tvådelat bett i händerna, föra ihop bettringarna och säga, se hur ett tvådelat viker sig. För det första överdriver man rörelsen. Om det skulle sitta på en häst så mycket som man viker ihop innebär det att båda bettringarna åkt in i munnen. För det andra, om man ser på bilden så viks inte ett tvådelat bett bara. Som jag tolkar bilden så skulle ett tvådelat bett både vikas OCH tryckas ner mot tungan/lanerna, INTE gå upp i gommen. Enligt samma veterinär är kommer de vanligaste bettrelaterade skadorna från för stora tredelade bett. Ett tredelat med stort mittenparti kräver att det ska ligga rätt i munnen. Börjar den stora mittendelen glida runt i munnen hamnar trycket helt fel.

    Tvådelade bett som är korrekt anpassade efter hästen (som även andra bett bör vara) är ofta bra på mindre hästraser då de har mindre munnar och inte så mycket plats för ett bett. Det finns lika många tvådelade bett som är minst lika bra som tredelade. Dock passar olika saker olika hästar.
    Så att förkasta tvådelade bett är helt fel.

    På bilden tycker jag dessutom att bettet ser alldeles för stort ut! För övrigt håller jag med om att ridningen på bilden är helt bedrövlig!

  5. Karoline

    Ja, jag håller med!! Jättebra att man börjar fokusera på det här problemet som blivit enormt stort och som är katastrof för hästarna!!

  6. Karoline

    Mycket läsvärt inlägg.
    Hoppas att det är ok att jag länkade till er på min blogg plus la upp inlägget där?
    Säg till annars så tar jag bort det.

  7. EaHorses

    Oj, inte bara jag som reagerade, artikeln kändes det så j*kla fel.
    Tonåringen hemma tror att det är såhär det ska se ut, för det står faktiskt.. Hur förklarar man att tidningen har fel och jag (som inte är utbildad ridlärare eller liknande) har rätt?

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Ja visst gjorde den!

      Ajdå, vilket dilemma! Det ända är att försöka visa hur en häst faktiskt påverkas av det. Be henne/honom läsa http://www.sustainabledressage.net/ eller iaf kolla igenom bilderna och texterna till dom😉

Kommentarer inaktiverade.