Lycka i vardagen!

Igår var den trevlig dag i stallet. Men idag var det ännu bättre! Eftersom Nickes gallor var borta! Jag har tidigare skrivit att han har gallor som jag är lite fundersam över, det är inte mycket, fjuttigt lite skulle jag tro om man jämför med de hästar som är i behov av nattlindor. Nicke har också endast på bakbenen.

Vad var det vi gjorde igår som tydligen var det han behövde. Jo först var jag lycklig över att äntligen få vara tillbaka på och leka Online! Eftersom det regnat och marken varit lite för blöt för lek i högre gångarter i hagen så har jag helt enkelt inte  haft någon stans att leka online. Och tydligen var inte ca 20 min akademisk träning i skritt tillräckligt för Nicke.

jag är så lyckligt lottad! Han är världens finaste häst!

Vi lekte med att ”skicka i sideways”, och till sist gick han hela linan, ca 13 meter!Och sen sideways mot mig tillbaka. Sen fick han jobba lite i lite lutning ( upp och ner) i trav i circling game. det är inte samma häst! Så fint går han! Sen gick vi upp och tränade skritt- galopp på volten. Höger galoppen är lite svårare. Han tar den, men inte lika fort, och går jag upp i fas skuttar och bockar han lite. Vilket ser glatt ut, men av erfarenhet vet jag att det är Nicke goes Right brain. I extremfall kan han efter ett varv av skuttande och bockande vara helt igenomsvett vilket också tyder på känslomässiga problem.

Sen red vi ut en sväng och klättrade! Han fick ha på sig parelli cradle bettet, som ett friendly game. har tidigare sett ifrån marken att han gått och spänt läpparna. Men det gjorde han knappt igår! Och jag hörde heller aldrig några tandgnisslingar!

Glodis, Mars (riktigt såhär hemsk ser hon inte ut i verkligheten!)

Det märktes på Glodis att det varit minst en vecka sedan vi lekt online. Lite mer adrenalin än vanligt, och hon som är RBI,  så kan det ta ett tag för henne att ”komma in i vanan”. Så det som inte hänt på flera flera år hände. Vi tränade på att backa rakt hela linan ut, från en steg till en annan. Tredje gången jag ska be henne att backa så ser jag att hon fokuserar starkt på något. Men jag fortsätter med min fas 1. Innan jag hinner blinka så har hon hunnit vända och skenar iväg. Samtidigt är stallägaren i hagen och ger mat till sina hästar, det är inte vanligt att vi är i hagen samtidigt… Bra det hela måste sett ut va? Jag skrattade högt i alla fall och Glodis tillät sig hämtas utan problem.

April. Någon skillnad? (inbildar jag mig att fettnacken är mindre?)

Den extra energin / adrenalinet kan jag faktiskt tacka lite för, för istället för att fortsätta med backningen så gick vi över till att få ut det där adrenalinet. Så galoppen som Glodis har lite svårt med online, tog hon utan problem och galopperade på ganska bra, samtidigt som hon snart galopperade riktigt bra! Rythm, relaxation and connection (collection kan jag även stoppa in där för hon använde sin kropp riktigt bra)!

4 thoughts on “Lycka i vardagen!

  1. Malin

    Hej!
    Först vill jag säga tack för en väldigt intressant och inspirerande blogg!
    Jag har några små funderingar som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mej med.
    Jag är medryttare på ett 11-årigt varmblodssto, en helmysig häst som jag trivs bra tillsammans med. Hon är väldigt dominant och energisk och enligt era skrivelser om horsenality skulle jag säga att hon är LBE. Jag blev intresserad av PNH (och hittade er blogg) för några månader sedan när fröken blev svår att få tag på i hagen. Hon helt enkelt bara gick iväg när man skulle ta in henne och ibland blev hon till och med aggressiv. Så jag började leka med henne från marken, något jag är ganska säker på att hon aldrig varit med om tidigare. Tills vidare håller vi bara på med de tre första lekarna, och har även börjat med lite trickträning. Markarbetet har verkligen gett resultat, problemet med att få tag på henne i hagen försvann jättesnabbt och det känns som att vi har fått en djupare relation och att hon är mer uppmärksam på mej under all annan hantering också.
    Dock är det några saker jag funderar lite på. Hon accepterar friendly game utan problem och över allt på kroppen med ett redskap, hittills har jag använt ett vanligt dressyrspö och en provisorisk carrot stick, ett hoppspö med ett tunt rep i ena ändan. Dock är det lite mer problematiskt att göra friendly game med händerna. Då har hon flera problemområden, öronen, manken och bakbenen, hon blir irriterad, lägger öronen och kan stampa i marken. Några tips på det? Vad kan det bero på? Hon är inte direkt nån kelgris som vill bli kliad överallt och hon kan ibland tycka det är obehagligt att bli borstad, kan det ha nåt samband?
    Sedan är både porcupine game och driving game lite problematiska i zon 3, och när hon väl accepterar trycket vill hon helst börja backa istället för att gå åt sidan. Är det jag som inte är tillräckligt tydlig eller kan det bero på nåt annat? I de andra zonerna fungerar båda lekarna betydligt bättre.
    Både jag och hästen är nybörjare i sånthär arbete men eftersom det har gett resultat så snabbt så har jag verkligen blivit intresserad av att fortsätta och komma igenom alla lekar. Stoet i fråga är dominant, det är hon som bestämmer över de andra hästarna i hagen och jag har en känsla av att hon fått bestämma ganska mycket över människorna i sitt liv också. Har ni några speciella tips eller något man ska tänka extra mycket på när man hanterar dominanta ston?
    Tack på förhand!🙂

Kommentarer inaktiverade.