Läsarfråga!

Hej!
Jag har några frågor som jag skulle vilja diskutera/fråga er :)
Jag rider min häst utan nosgrimma och utan benskydd.
Men när jag rider dressyr utan nosgrimma blir hon ”brötig,meckig,osamarbetsvillig” men när jag sätter på pullanosgrimman så verkar hon focusera bättre vilket leder till att hon är lättare att rida i dressyr. Vad kan det bero på? Jag spänner knappt nosgrimman (hon kan klia av sig snoken), jag rider lugnt och försiktig i en form hon trivs i/valt själv.

Ang. benskydden så slår hon i insidan på kotan på frambenen så det blir små skav- vad kan man göra åt det/vad kan det bero på?

Sedan undrar jag även ifall ni skulle vilja skriva om hjälptyglar och dess funktion och påverkan på hästen. (Graman,gummisnodd,martingal, pessosele osv)

Tack så jättejättemycket om ni orkar! :)
Och tack för en riktigt bra blogg!

Till vänster: Pullarnosgrimma, till höger: Engelsk nosgrimma

Hej Linnea!

Är det endast en pullarnosgrimma som du upplever henne samarbetsvillig på, eller även på andra nosgrimmor? Det är väldigt svårt att avgöra när vi inte har fått se hästen, har du några filmer då du rider med och utan nosgrimma? Troligtvis misstänker vi att det har med hästarnas naturliga klaustrofobi att göra. Alltså, även en lös spänd nosgrimma kan ge hästen en känsla av att vara instängd. Vissa hästar kan då reagera genom att bli introverta vilket innebär att hästen ”går in i sig själv”, och man kan då uppfatta hästen som mer ”foglig”. Vi vore väldigt glada om du ville fylla i en horsenalitykarta (som du hittar här) och maila den till oss (Joanna@naturlighasthantering.se).
Det är individuellt vad och i hur hög grad som något uppfattas som klaustrofobiskt för varje enskild häst. Vissa hästar upplever till exempel att ha en människa i boxen som klaustrofobiskt medan andra inte bryr sig. Joannas häst Glaeda är bland annat mer samarbetsvillig i frihet än i online då hon har grimma på sig.

Att en häst slår i sig själv kan bero på många orsaker men den allra vanligaste orsaken beror på en felaktig hovform. Hästar som är felverkade och skodda tar större kliv än vad just den är skapt för (tänk dig själv hur du skulle gå med ett par för stora skor). Det finns också dom hästarna som är födda med eller har fått en rörelsestörning av någon anledning, vilket leder till att hästen får ett felaktigt rörelsemönster.  Hästen kan även ha ont någonstans vilket kan påverka dess gång.
Om hästen endast slår i sig själv vid ridning eller om man tex longerar med inspänning kan det bero på att hästen är väldigt framtung eller blir obalanserad.

Vi har hittills skrivit ett inlägg om graman som ni kan läsa här: https://lycklighast.wordpress.com/2012/01/02/inspanningstyglar-graman/

Vi ska se vad vi mer kan hitta angående hjälptyglar och inspänningstyglar, så håll dig uppdaterad! Det är svårt att hitta ren fakta om detta då det mesta som går att hitta är folks egna åsikter.

Detta inlägg postades i hovar, Läsarfråga, Utrustning den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

2 thoughts on “Läsarfråga!

  1. Louise Johansson

    Sv: Tack själv för en riktigt bra blogg!
    Haha jo visst är hon söt, kan faktiskt inte annat än att hålla med!
    Jätte kul att höra att du tycker, och jag håller helt klart med, som du säger tappar det flesta humöret och låter det gå ut över hästen, så tråkigt😦

Kommentarer inaktiverade.