Läsarfråga

Ifrån Sanna

Hej, jag och min ponny har börjat träna longering i vår rundcorall! Det mesta fungerar bra, tempoväxligar, varvbyten… Men ibland när jag vill skicka ut henne i spåret kan hon stanna och vända rumpan mot mig, eller så vänder hon huvudet mot pisken! Det är inte så att hon ser arg eller uttråkad ut, hon ser förvirrad och frustrerad. Antaligen är det väl jag som gör något fel så hon blir förvirrad men skulle ni kunna förklara hur jag ska göra för att skicka ut henne i spåret på rätt sätt?:-D
Tack !

Hej Sanna!

Först så vill jag säga att vi inte longerar våra hästar, vi vill att våra hästar är med mentalt känslomässigt och fysiskt i allt vi gör med dem, de ska lära sig att tänka själva, och hålla sina ansvar. Skillnaden på longering och circling game kan du läsa här : https://lycklighast.wordpress.com/2011/12/08/circling-game-ar-inte-longering/

Sen när vi går över till att leka i LIberty, frihet, så använder vi oss av samma språk som vi annars talar med hästen, de sju lekarna. Så det spelar ingen roll om vi har ett rep, eller hur långt rep vi har, eller om vi inte har det, det är samma språk. Så för att skicka ut en häst på circling game så backar vi ut den, med yoyo game och sedan skickar den med hjälv av driving game åt det hållet vi vill ha den.

3 thoughts on “Läsarfråga

  1. Sanna

    Tack för svaret!
    Okej nu vet jag ungefär hur jag ska fortsätta vår träning. Jo det är circling game jag har fått lära mig, bara ett misstag att jag kallade det longering!

    Ps: eran blogg är super intressant och lärorik att läsa!

  2. Linnea

    Hej!
    Jag har några frågor som jag skulle vilja diskutera/fråga er🙂
    Jag rider min häst utan nosgrimma och utan benskydd.
    Men när jag rider dressyr utan nosgrimma blir hon ”brötig,meckig,osamarbetsvillig” men när jag sätter på pullanosgrimman så verkar hon focusera bättre vilket leder till att hon är lättare att rida i dressyr. Vad kan det bero på? Jag spänner knappt nosgrimman (hon kan klia av sig snoken), jag rider lugnt och försiktig i en form hon trivs i/valt själv.

    Ang. benskydden så slår hon i insidan på kotan på frambenen så det blir små skav- vad kan man göra åt det/vad kan det bero på?

    Sedan undrar jag även ifall ni skulle vilja skriva om hjälptyglar och dess funktion och påverkan på hästen. (Graman,gummisnodd,martingal, pessosele osv)

    Tack så jättejättemycket om ni orkar!🙂
    Och tack för en riktigt bra blogg!

Kommentarer inaktiverade.