Läsarfråga – brottningsmatch?!

Ifrån Olivia

Hej Joanna! Jag har en fråga, igen.. (Underbart inlägg btw) (övning – varvbyte)Min åring vill bara brottas när jag kratsar/tar upp framhovarna. Jag har lyft hans hovar ungefär varje dag från dag 0 så det är ingen nyhet för honom direkt… Han lyfter självmant på benen, han visar att det är okej att jag håller i benet men sedan brottas han, väldigt förnöjsamt (han är känd för att aldrig vara rädd, han är rätt lustig på det viset för att vara så liten). Han går ner på knä, nyper i sin egna bog (om han inte kommer åt mig) eller skuttar lite, men oftast går han ner på knä eller lutar sig som om han ska buga.Öronen fram och han är helt lugn. Jag säger inte det bara för att jag inte vill erkänna att han tycker att det är obehagligt, utan han ser bara ett ypperligt trevligt tillfälle att brottas och visar inget som helst obehag.

Är jag hårdhänt och håller hårt i hoven i kratsposition så tar han bara i ännu mer för att jag svarar på brottningen. Följer jag med så slutar det oftast i att han ställer sig på knä och jag är tvungen att släppa. Han har sedan inga problem med att lyfta upp hoven igen utan ser det bara som nästa rond.

Det kanske är svårt för dig att ge tips, men OM du har några – vad skulle det då vara? Jag är ingen som ryter eller slår åt mina hästar så han är inte ”förstörd” på det viset och blockad för information.

Olivias Arthur 1 år gammal. (typiskt LBE att äta på grimskaftet) bild ifrån http://vivanolivia.blogg.se

Hej Olivia!

Jag har förstått att din Arthur är LBE så att han tar hovkratsningen som en inbjudan till brottningsmatch är inte så konstigt, då faktiskt hingstar/vallacker brukar leka på det viset att de nyper varandra kring kastanjen. Men nedan är några tips jag kom att tänka på.

Frodi & Glaesir, leker, 10 månader gamla

  • Lek  med honom ordentligt innan, du försöker dig på att kratsa hovarna, så att han blir trött i sin lilla hjärna. Gör alla de sju lekarna med ett hinder, ex en stubbe, eller stock, är perfekt. Ju mer desto bättre, fantasin sätter gränserna. Ha med dig en hovkrats och ta en hov i taget, ifall det är så att han blir värre under tiden du kratsar.
  • Se till så att du kan göra vanligt friendly game på benen, så att han direkt inte tror att du ska ta upp hovarna.
  • lär honom att ta upp hovarna själv, när du gör driving game med hjälp av sticken på benet. Du knackar helt enkelt lätt på benet, och lite hårdare och  litehårdare ifall han inte svarar, även här blir det fyra faser. Så fort han lärt sig att lyfta hoven, så ska han även kunna hålla den i luften några sekunder. Då blir det en lek, han måste använda sin hjärna, och du står en bit ifrån, slipper bli biten eller få en liten häst över dig. Vartefter han kan hålla de uppe i luften själv så kan du ta tag i hoven och kratsa den. ( detta bör fungera i teorin, testa gärna och ge mig en fullständig utvärdering sen😉
  • smsade även min vän Frida för att se om hon stött på problemet, eller hade något tips. Hon sa att man kan testa att ta upp hoven från fel sida, då blir inte bit-brottningsmatchen lika tydlig. Då står man ex. på höger sida, och nyper om vänsterbenets kastanj för att lyfta upp vänster hoven. (Att kunna ta upp alla fyra fötter ifrån en sida är faktiskt en uppgift för att klara level 2)
Hoppas det gav dig lite tips. Lycka till och hör av dig och berätta hur det går!🙂

One thought on “Läsarfråga – brottningsmatch?!

  1. Olivia

    Tusen tack!! Jag ska ta till mig tipsen, förhoppningsvis blir han nöjd och trött på att leka och han behöver inte brottas eller så blir han trött och bufflig och vill brottas därför. Men jag tror ändå att det är skillnad på att vara less på något och att vara nöjd och trött – jag ska testa!

Kommentarer inaktiverade.