Hur påverkas hästen av höga trakter?

Det är väldigt vanligt att man ser hästar som är verkade eller skodda av hovslagare som har väldigt höga trakter, så pass att det ser ut som att de går på ”klackskor”. Tittar man däremot på vildhästarna så har de väldigt låga trakter så att strålen får markkontakt och så att hovbenet ligger pararellt med marken. Varför skor och verkar då många hovslagare på detta viset, när fritt strövande hästar visar att de vill ha hoven på ett helt annat sätt? Och hur påverkas hästen egentligen av det?

  • Triangulär hov som liknar vildhästarnas naturligt nernötta hovar
  • Låga trakter (komfortabelt)
  • Hovbenet och sulan är parallella med marken (vågrät position)
  • Låg tåvinkel sätter lamellranden i sin starkaste position för att stödja hovbenet
  • Kotan sluttar och ger bra stötdämpning
  • Den typ av verkning som många hovslagare praktiserar
  • Höga trakter (”strålbenssmärta”)
  • Hovbenet och sulan är inte parallella med marken
  • Branta tåvinklar sätter lamellranden i en försvagad position, och hovbenets stöd försämras
  • Kotan är upprät, och förlorar sin stötdämpande funktion
  • Undersidan av en frisk hov
  • Stråle och trakter är vida
  • Brett avstånd mellan ballarna med en vid mittstrålfåra
  • Trakterna möter strålens hörn
  • Hörnstöden är raka, en stark traktstruktur
  • Undersidan av en hov med höga trakter
  • Stråle och trakter är smala
  • Ballarna är sammanpressade
  • Trakten ligger framför strålens hörn
  • Hörnstöden är ihoppressade till en kurva

Här är några kotben.

Till vänster:  Med ett hovben som är parallellt med marken, skapar kotan en lång stötupptagande kurva.

Till höger: Med höga trakter är hovbenet inte parallellt med marken. Den brantare tåvinkeln absorberar stötar sämre, kraften från benet kommer genom en icke korrekt vinkel ner i hovbenet och det medför ett högt tryck från hovbenets tå, på sulan.

Denna hov hade faktiskt höga trakter. Du kan se förkalkningar på frambenets baksida och utvecklingar av sidoförbeningar. Det mörka området på sidan visar att den delen av artären, som förser bakdelen av hovbenet med blod, har haft en permanent överfyllning på grund av blodstockning, orsakad av den reducerade blodcirkulationen pga skoning.

Här är ett hovben (till vänster) från en häst som hade skor och höga trakter under många år, och (till höger) ett hovben från en frisk hov. Hovbenet till vänster har ett hack i tån. Tån fick bära extra vikt eftersom trakterna var höga. Benet ”eroderade” i spetsen (anpassade sin form efter trycket på det). En tåkappa på skon orsakar också hack i tån.

Du kan också se hur de bakre hörnen på hovbenet har pressats ihop till en smalare, rakare form än det friska hovbenet.

Källa: http://www.barfotahast.has.it/

Detta inlägg postades i Forskning, hovar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

One thought on “Hur påverkas hästen av höga trakter?

  1. Jojo

    doc har jag aldrig varit med om några hästar som skotts med sådär höga trakter någon gång? eller som varit skadade på något sätt. sen finns det alltid dåliga hovslagare, barfota verkare osv. allt är vad man gör det till & att man har bra förutsättningar. Mina hästar har låga trakter o är skodda & mår absolut inte dåligt av det för fem öre. Dom är 25 år gamla o inte haft så mycket som en skada i hela sitt liv 😉 Dom har levt loppan hela sina liv, med skor, täcken osv och super lycklig & lika harmoniska som era hästar verkar vara. så att dom tar skada osv kan dom även göra av o gå barfota ju 🙂

Kommentarer inaktiverade.