Går det att ”bota” en häst som väver?

Hämtad från hippson.

Hejsan! Jag har en halvblodshäst som väver, framför allt när han blir stressad. Han gjorde det redan när jag köpte honom för flera år sedan, så det är verkligen befäst. Går det att ”bota” på något sätt? Och kan det ”smitta” eller stressa de andra hästarna i stallet?

/Linda

Anna Lundbergs svar:

Hej Linda!

Du verkar känna din häst väl vilket är en väldigt bra utgångspunkt för just din häst som väver, för det bästa är att undvika att din häst hamnar i situationer som är stressande. Det är mycket bättre att arbeta förebyggande i stället för att straffa eller behandla själva symtomet, det vill säga att hästen väver.
Precis som du skriver är det svårare att få bort ett oönskat beteende när det väl är befäst i beteenderepertoaren. Men man kan åtminstone minska förekomsten.

Inom forskningen har man sett klara samband mellan grad av social kontakt och förekomst av vävning. Brist på social kontakt ökar risken för vävning och möjlighet till fri kontakt, det vill säga att hästarna går tillsammans och till och med kan putsa varandra, minskar risken för vävning. 
I samband med utfodring och utsläpp är vävning också vanligt förekommande, det verkar som om hästen är frustrerad för att den vill ha mat eller vill följa med ut i hagen och därför väver, den försöker ta sig ut ur situationen men förhindras att göra det och då börjar ”gå på stället”.
En annan faktor som påverkar vävning är antalet ryttare hästen har. Ju fler ryttare som rider hästen desto större risk att den börjar väva. Detta tror man beror på att vi ryttare använder oss av lite olika signaler. Vi gör inte halt, framdelsvändningar eller skänkelvikningar på exakt samma sätt vilket är stressande för vissa hästar – då de inte förstår vad vi vill.

Så för din del, försök att undvika att din häst blir stressad genom att undvika stressande situationer och var noga med att hästens behov av social kontakt, födosök och rörelse blir tillgodosett. Och se till att vara konsekvent och använd tydliga signaler för att minska risken att hästen på grund av detta blir frustrerad.

Det finns inga vetenskapliga studier som visar att hästar imiterar eller tar efter varandra, så att de på så sätt skulle lära sig att utföra stereotypier som vävning eller krubbitning. Om det är flera hästar som väver eller krubbiter i ett stall är det snarare på grund av att de är utsatta för samma stressande miljö. Eller för att stallägaren medvetet har valt att placera sina ”problemhästar” i samma stall.
Vissa ridskolor föredrar att köpa hästar med beteendestörningar då dessa är billigare i inköp, vilket i sin tur kan orsaka en hög förekomst av hästar med onormala beteenden i vissa stall. En del beteenden, som till exempel boxvandring och boxsparkning, kan orsaka en förhöjd ljudnivå eller oro som i sig kan vara stressande – vilket kan påverka de andra i stallet. Det är viktigt att skapa en lugn och trygg miljö där man förebygger problemen i stället för att behandla symtomen!

Med vänlig hälsning
Anna Lundberg

Exito där han får utlopp för både födosök, rörelse och social kontakt.

Detta inlägg postades i Forskning, Hästhållning den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.