Vaccinera! Eller..?

Jag har väldigt länge varit skeptisk mot vaccin då det gäller både människor och djur. Folk kan tycka att vi människor ”övervaccinerar” oss.. Med vad gör vi då inte med djuren? Hästarna ska vaccineras årligen och hundar och katter vill vissa veterinärer att man också ska vaccinera årligen. Men varför tycker bara vissa det, och inte alla? Ska inte vaccin vara för djurets bästa? En veterinär sa till mig en gång då jag ställde denna fråga, att ett djur ska absolut inte vaccineras så ofta. I de flesta fall när veterinärer rekommenderar det handlar det helt och hållet om pengar. Det är trots allt gift och bakterier vi sprutar in, och i värsta fall kan dessutom bakterierna bli resistenta mot vaccinet tillslut.

En sak som jag skulle vilja ha svar på från dessa veterinärer som rekommenderar vaccin varje år, är varför gör vi inte detsamma med oss människor? Djur träffar inte alls lika många individer av samma art på ett år som vi människor gör. Det är väl oss om nått som man isåfall ska vaccinera, om det nu är så himla bra? Förstår ni min tanke? Att man just måste vaccinera hästar en gång om året om man ska tävla, är för att det är så många hästar som vistas på en och samma plats och där är ett väldigt bra tillfälle för sjukdomar att spridas. Men som jag skrev – Hur många andra människor träffar inte vi jämt och ständigt? Våra kroppar måste få lära sig att skaffa egna antikroppar och ett bra immunförsvar. Annars är det något som inte står rätt till.

Här finns en bra liten artikel om vaccin, både för djur och människor som jag definitivt tycker är värt att läsa!

I Sverige togs kvicksilver som konserveringsmedel bort ur spädbarns-vacciner under första delen av 90 talet. Strax sjönk plötslig spädbarnsdödligheten kraftigt!

 

Detta inlägg postades i Forskning, Hästfakta, Hästtankar den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

7 thoughts on “Vaccinera! Eller..?

  1. Sara

    Min häst vaccineras årligen. Jag förstår ditt resonemang helt och hållet och det verkar ju lite galet med allt detta. Men, som det ser ut nu, med all osäkerhet kring vacciner, så vaccinerar jag hellre än att inte göra det. Jag vill inte stå där en dag och hon är sjuk för att jag INTE vaccinerade. Om det kommer mer vetenskaplig fakta som säger att det stjälper mer än hjälper att vaccinera så kommer jag självklart kunna ändra uppfattning, men som sagt, just nu med all osäkerhet vill iallafall jag ha min häst vaccinerad. Vaccinerar du/ni era hästar?

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Exito har grundvaccinerats och Snobben har vaccinerats varje år i 18 år, men nu ska ja inte vaccinera på ett tag🙂

  2. Camilla

    Kan det inte vara så att hästens kropp fungerar annorlunda än vår? Eller att influensan slår annorlunda på hästar?
    Vaccinet kanske inte är lika effektivt på hästar som på människor.

    Jag vaccinerar årligen, jag tror inte att det skulle vara skadligt. Jag tävlar iofs ochmåste göra det, men jag skulle göra det ändå då jag är mycket ute och kör/rider där det är andra hästar. Är i ridhus ibland också.

    Skulle heller inte vilja få influensan på min häst heller, så det känns värt att vaccinera varje år.

    Vaccinerar dock inte mot botulism då jag inte riktigt tror på att det vaccinet gör någon skillnad, heller ingen veterinär jag träffat som vaccinerar sina hästar mot det.

    Min häst fick dock kvarka i höstas, vilket inte alls var roligt för honom då han fick så ont av det att han inte kunde äta eller dricka nästan. Hade det funnits ett effektivt vaccin emot kvarka hade jag vaccinerat mot det med.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Ja man skulle ju kunna vaccinera mot allt tillslut😉 Nejmen jag vill hellre att mina hästar bygger upp egna antikroppar och immunförsvar istället för att bara vaccinera mot allt så hästen inte ens får en chans att ha en fullt fungerande kropp.

    2. Hästtjejen

      Håller med ovanstående, sen tar inte försäkringen om den inte är vaccinerad plus att man får inte tävla eller träna o i många fall inte ens komma in i vissa stall. Sen fick ja aldrig något svar om min kommentar om strålarna?😦

  3. malinstenstrom Inläggets författare

    Jag menar inte att man inte ska vaccinera alls, jag ifrågasätter varför man vaccinerar just hästar så sjukt mycket men inte andra djur och framförallt inte människor. Det är mängden som jag ifrågasätter, om det verkligen är nödvändigt och för hästens bästa.
    Ja jag ska nämligen göra en liten serie och hovar och tänkte ta upp det där! Och så tänkte jag kolla upp lite mer om det innan jag yttrar mig. Men jag frågade min hovvårdare varför oftast framhovarna är sämre än bakhovarna, och det vet man inte. Det kan ha med att de har olika uppgifter (fram bär mer vikt och tar större stötar medan bak är gjorda för att kunna skjuta på och få bra grepp för det)🙂

Kommentarer inaktiverade.