Övning – Stick to me

Det är väldigt lätt att de sju lekarna förvandlas till de sju jobben. De sju lekarna ska vara grunden i språket vi använder med våra hästar, och det blir en otroligt tråkig konversation om vi inte kan säga mer än ”hej jag heter joanna, vad heter du?”. Så en vanlig och kanske lätt övning är Stick to me, (stanna hos mig). Där vi använder oss av driving game ifrån zon 2 eller 3. I level 4 går man även vidare i zon 4-5.

Som alltid så vill vi göra det till en lek, och det viktigaste är inte att hästen utför uppgiften, utan att den förstår den. En uppgift som är utförd bra /korrekt innebär att hästen är mentalt, känslomässigt och fysiskt samlad, detta är då alltså vad vi strävar mot.

I stick to me vill vi att hästen ska spegla oss, går vi ska den gå, stannar vi ska hästen stanna. Ökar vi farten ska även hästen göra det. Nedan ser ni en film och sedan förklaring steg för steg hur ni går tillväga.

Stick to me leken går ut på att hästen ska förstå att dens uppgift är att hålla oss vid samma zon. Så länge vi går vid bogen eller ryggen (där vi vill gå), låter vi hästen vara ifred. Men gör hästen något som gör att vi inte längre är kvar vid bogen, utan plötsligt är framme vid huvudet eller vid rumpan, så kommer vi att göra något åt det så vi hamnar vid bogen igen. Vi hindrar inte hästen från att göra ”fel”, vi hjälpen den tillbaka. Det viktiga är inte att hästen utför det, utan att den Förstår det!

1. Först måste hästen vara trygg med att ha dig överallt, och framförallt i den zon du vill kunna göra stick to me vid. Jag brukar föredra att vara vid bogen/ryggen och samtidigt kunna ha carrotsticken vilandes på hästens rygg.

2. Hästen måste förstå driving game, speciellt på framdelen då vi inte vill att hästen ska gå på oss.

3. Hästarna använder sig i första hand av kroppsspråk och därför är det viktigt för oss att lära oss att göra det samma, och stänga vår mun. Inga smackningar, inga prrrrr, eller braaaa. För det spelar ingen roll vad som kommer ut ur våran mun om vi säger något annat med kroppen.

Från trav till halt i zon 4

När jag vill börja gå, tar jag upp min energi och tar ett steg framåt. Är inte hästen med utan står kvar och sover, så börjar jag klappa den lätt och rytmiskt med sticken uppe på ryggen, jag börjar lätt, och går vartefter hårdare och hårdare.

Det ska inte vara slag, utan så som barn gör när de vill ha uppmärksamhet av föräldrarna, de drar de i armen, börjar lätt och drar senare hårdare och hårdare.

Så fort hästen börjar ändra sin vikt för att lyfta en hov, så slutar man och smeker med sticken på ryggen.

Har man dock en häst som har svårt för att börja gå, och är Right brain Introvert, är det snarare bättre att börja gå åt sidan och tänka att man ska vända 180 grader, för att på ett mycket mjukt sätt få hästen att röra på fötterna igenom att den flyttar frambenen åt sidan. Åt sidan är inte lika svårt som att gå framåt.  En häst kan antingen inte vilja, inte förstå eller helt enkelt inte kunna röra på fötterna.

När vi även börjar gå är det lätt att hästarna går in i mig med bogen, då använder jag sticken mellan mig och hästen som en vägg. Vi ska gå skapligt nära varandra jag och hästen, men vi ska inte gå på varandra, det finns en skillnad. Det är upp till varje häst att välja hur nära den vill vara sin människa, det går att göra stick to me på flera meters avstånd, så börja där hästen känner sig trygg.

4. När ni väl går några steg, så ska ni stanna. Då tar jag ner min energi och släpar gärna fötterna efter mig två steg så att hästar får en tydlig förvarning att vi ska stanna. Sen stannar jag, och stannar inte hästen med mig börjar jag vifta i repet.

Här är det vanligt att hästarna viker in och inte är kvar i färdriktningen. Där kan carrotsticken som vilat på hästens rygg vara till hjälp, jag tar fram den rakt mellan mig och hästen som en vägg. Det är även bra att inte stanna för länge, utan endast vara ute efter ett tecken på att hästen förstår att vi ska stanna, och sedan fortsätta framåt igen något steg, och försöka stanna igen, framåt, halt, framåt halt. det behövs inte alls många steg eller långa stunder! det är själva övergångarna som är viktiga!

5. När skritt och halt funkar fint, och hästen lyssnar på min kropp utan att jag behöver hjälpa den med repet eller carrotsticken så är det bara att fortsätta utveckla övningen! Börja skritta snabbare och saktare, backa, trava och senare galoppera tillsammans!

Ryggning i zon 4-5

När man börjar be om några steg bakåt är det bra att vara i närheten av ett staket vilket hjälper hästen att vara rakare. Men var observant på hästen då de lätt kan känna sig trängda för nära staketet!

När vi börjar ge oss på högre gångarter är det smart att vara på en volt, och ha en längre lina. Volten gör att en häst som travar fort, fortfarande kan behålla oss vid sin sida, och den långa linan är bra ifall hästen är väldigt pigg och vill iväg själv så är det bra att låta den glida iväg istället för att riskera att vara farligt nära. Vilket är precis vad ni såg i filmen med mig och Nicke när vi börjar med galoppen.

Galoppen var svår för honom, och det har tagit mig tid att förstå honom och kunna hjälpa honom med den. Galoppen ”fixade” vi mer i circling game och i figure 8 innan vi gav oss på den i stick to me igen.

Glöm inte att träna lika mycket i båda varven, både halter, ryggningar och övergångar!🙂


3 thoughts on “Övning – Stick to me

  1. Anna

    Tack! vilka jättebra förklaringar, skulle vara jätteroligt med fler inlägg som dessa som går in mer grundligt på vissa delar av lekarna🙂

Kommentarer inaktiverade.