Svar på frågestund

Från Emma

1. Hur (övningar, strategier etc.) ska jag göra för att få min ponny motiverad inför en promenad, få honom att inte stanna vartannat steg för att sen gå som en myrslok? Han är alltid super positiv när jag kommer i hagen och kommer mig alltid till mötes och följer alltid med löst till grinden, men sen när vi ska ge oss av är han så seg och omotiverad. Jag hatar att behöva gå och tjata på honom hela tiden för att han ska gå framåt, vet att det inte är rätt sätt och inte blir det bättre av det heller, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. 

I inlägget om Left brain introvert får du lite tips. Bland annat point to point. LBI vill veta vart de ska och vad de tjänar på att gå dit.

Att din ponny blir omotiverad när ni ska ge er av, tycker jag först låter som ett RBI beteende. Att hagen är ett lugn och trevlig plats. Men svårt att säga om man inte sett hästen. Men han kan såklart även bli omotiverad för nu måsta han gå i oändlighet innan han får komma tillbaka till hagen och vila. Så lite intressanta point to point även när ni är ute och går, så att det blir flera mindre delmål.

Som du säger du ska inte behöva tjata. Det ska vara en lååång fas 1, sen kan du gå snabbt igenom 2-3-4. Desto svårare det var för honom att börja gå igen, desto snabbare stannar du, och desto längre står ni sedan still, du kan faktiskt stanna efter 2 steg. Allt beroende på hur omotiverad hästen är. Men det är bättre att stanna För ofta, än att gå alldeles för långe utan att stanna. Sen kan det också gälla att göra det hela lite mer intressant. Inte gå rakt ram hela tiden, trava lite, backa lite, gå lite sideways, göra ett ”falling leaf, där hästen går i en halvmne framför dig och du fortsätter gå rakt fram.
 


2. Ibland händer det när vi är ute och går att vi kommer till ställen där zalle (ponnyn) blir väldit osäker. Eftersom han är LBI och för det mesta väldigt trygg och stabil så är jag ganska ovan med reaktioner som dessa och har svårt att veta hur jag ska hantera det. Senast kom vi till ett ställe där dem hade huggt ner massa träd och då blev han jätteosäker och var spänd, huvudet högt och reagerade på minsta ljud. Eftersom han är så introvert rör han inte på sig utan står mest med huvudet högt och hel spänd kropp. Hur ska jag få han att slappna av och återfå förtroendet för mig och omgivningen i dessa situationer? Har provat att försöka med lite sideways etc, problemet är bara att samtidigt som han är rädd och spänd så låser han ju sig kroppsligt och blir väldigt svår att flytta…knepigt! 

Läs gärna inläggen om Right brain extrovert, och right brain introvert då mycket nu står beskrivet där.

Men det jag sulle göra om ni är ute och går och ni börjar närma er något som är nytt och kan vara läskigt så skulle jag göra ett squeeze game fram och tillbaka. Även innan hästen själv regerat och blivit orolig. Kan hästen behålla lugnet samtidigt som han går framåt några meter själv utan att jag följer med, så vet jag att han är med och medveten om situationen. Då kan jag gå framåt och samtidigt fortsätta be hästen att gå i en halvmåne, fram och tillbaka. Börja rhan få ”svårt att gå/fastna” och bli spänd så backar jag några steg tills han är lugnare och inte har lika svårt att röra på fötterna.

Skulle han fastna som du beskriver, kan man låta honom stanna några sekunder. Går det inte ”över” snabbt, så kan man testa att be honom backa, eller helt vända tillbaka, för att göra en ny ”ansats”. Allt beroende på hur hästen reagerar. det finns hästar som kan stå till och titta men det slutar med att de exploderar därifrån, och så de vanligaste som om de fått stå still och titta i fred så lugnar de ner sig själv och börjar snart att självmant gå igen.

Men mycket vändningar, och gå samtidigt tillbaka hemåt dit han är säkrare.

Som jag skrivit tidigare så har jag upplevt att LB hästar blir mycket svårare att hantera när de väl blir RB, än att hantera en RB häst som blir rädd för något. LB hästarna är ofta väldigt självsäkra och de undrar alltid hur bra du är idag och om de kan överlista dig. Därför har de även sällan tillit till sin människa i jobbiga situationer utan vill ta allt i egna händer.

3. Är det normalt att det tar 15 minuter för en tugg att komma? Idag tog det drygt en kvart för Zalle efter att vi hade övat lite circling game att slutligen ruska på huvudet och börja tugga och gäspa lite. Innan tuggningarna står han som helt avstängd och avskärmad från omgivningen, inlåst i sig själv. 

Yes det är helt ”normalt” för Introverta hästar. För inte så länge sen kom jag faktiskt över ett savvy times (tidning för parelli medlemmar) där de ga en utmaning ”hur lång tid tar det för din häst att tugga?” Man kan nog se det som så att introvert tänker så mycket på allt annat / fel / negativa tankar att det tar de ett tag att ”komma tillbaka” till verkligheten.  Men allting är en tränings-fråga. Mina introvert tar det sällan lång tid för att börja tugga, de brukar tugga redan i inkallningen innan de hunnit fram till mig.

I den korta videon nedan ser ni Glodis förra vintern. Glodis har då gått från att vara en ganska extrem RBI till att bli mild till centrerad de senaste åren. På videon blir hon lite orolig när hon tappar fotfästet, spänner sig och stannar. Hon går inte in i sig själv utan kollar med mig vad jag vill att vi ska göra och sedan fortsätter hon utan problem, det tar henne knappa sekunder att börja tugga, och snart öven frusta över den hela incidenten.