Horsenality – Left brain Extrovert

Läs om Left brain Introvert här.

Min personliga favorit – Left Brain Extrovert (LBE) är:

Energisk,

sprudlande,

karismatisk,

busig,

har en tendens att bitas/”slåss”,

lekfull,

pysslig med munnen,

stygg,

bossig (vill bestämma)  

egensinnig (envis). 

Bodysurfing efter en LBE som plötsligt hittat på något roligare.

Jag har två LBE hästar. Profit är LBE med tendenser mot RBE, Bollen är istället LBE med tendenser mot LBI. Gemensamt för dem båda är att de har mycket energi, gärna knuffas med huvudet (Bollen bits), de leker med saker och plockar upp dem i munnen, de är pilliga men otåliga och lättutråkade.

Såhär ser det ut när Frodi kommer in i stallet..

En LBE kan vara så vansinnigt frustrerande då den är snabbtänkt, smart och påhittig och lätt kan börja leka med dig istället för tvärt om.
Bollen till exempel älskar sin bitlek. Han hotar med att bitas för att se vad du tänker göra åt det.. Slår du tillbaka biter han igen för att se vem som vinner.. Gör du ingenting biter han igen för att se hur många gånger han kan bitas innan du blir arg..

En LBE har en tendens att svara NEJ på alla frågor. Men om hästen svarar NEJ har du bara ställt fel fråga eller formulerat frågan på fel sätt!😉

Hur hanterar vi vår snabba, busiga, ständigt nej-sägande LBE?

Svaret är enkelt. Du måste tänka ännu snabbare, vara ännu smartare och utmana den på samma energinivå! Du måste helt enkelt förekomma den!
Vi återgår till Bollens bitlek. Det finns alltid en varning. Han stryker öronen bakåt och närmar sig.. Om du redan då markerar att här är mitt personliga utrymme och här går du inte in utan lov kommer han ge upp. Du var snabbare, han hann inte bita dig! Han kan inte bita dig om han inte når!
Ett sätt att hålla honom utanför ditt personliga utrymme är att viffta med arbågarna snabbt och bestämt när han närmar sig.. Utan att avsiktligt nudda honom! Är han dum nog att sätta dit sin nos får han skylla sig själv!
En annan strategi kan vara att hoppa och flaxa med armarna redan när hästen är på lite avstånd. Detta för att den ska vara lite mer medveten om att människor är ”taggiga (eller vad man nu ska kalla det..)” och inget man springer på..

Ta vara på talanger och idéer!

När det gäller övriga lekar och utmaningar med en LBE brukar jag försöka vara påhittig och snabb. Snabb på det viset att jag ger en tydlig och ganska lång fas 1 men sedan snabbt genom fas 2 och 3 upp till fas 4 om jag inte får någon respons. På det viset ger jag inte hästen någon tid att argumentera eller säga nej. Sedan gäller det ju att inte be om samma sak hundra milljoner gånger (eller mer än 3 typ) för då blir allt JÄTTETRÅKIGT! Därför måste vi vara väldigt påhittiga. Och veta när vi ska sluta eller göra något annat.

Jag upplever ofta att LBE-hästar är snabbtänkta och gör rätt nästan direkt. Och antingen (förmodligen det bästa allternativet) slutar man då och fortsätter igen imorgon, eller så får man en låååång och jobbig ”bråkperiod”. Har man gett sig in i den måste man dock fullfölja den och inte sluta förrän det går bra igen.. om man inte vill att den busiga hästen ska komma på att den kan vara ännu busigare eftersom du tillslut ger upp.

En LBE har ofta massor av egna idéer. Profit är expert på att plötslig vända när vi rider på ridbanan. Om du i det läget ”drar tillbaka honom” kommer han göra en mega-huvudskakning och protestera på alla sätt och vis! Han vände ju bara för att du hade varit tråkig nog att rida åt samma håll flera steg i rad!!! Så istället försöker vi säga, bra idé Profit, vi gör en volt! Då tar vi hans idé och utveklar den lite.. Och vi kommer ju ändå tillbaka till spåret där vi var nyss när volten är färdig;-)

NEJ!!!! VILL INTE ALLS!!!

Formulerar dig rätt och värm upp ordentligt så har du en glad och harmonisk häst som inte är rädd i nödan!

Så varför skulle man vilja ha en häst som är född LBE? De är:

lekfulla

smarta

sprudlande

lär sig fort

(mångsidiga)

Deras favorit savvy är Liberty. Och de passar till grenar som:

Fälttävlan

Parkörning

Terränghoppning

Hoppning

Reined Cow horse

Cutting

Texten är till största del skriven av min vän Frida. Eftersom hennes serie var så välskriven kändes det dumt att inte fråga om jag fick dela med mig av den. Jag har endast lagt till någon passade bild på mina hästar och skrivit till några meningar.

3 thoughts on “Horsenality – Left brain Extrovert

  1. Olivia

    Känner att jag är tvungen att skriva detta än om det kanske är lite ointressant, men jag blev så full i skratt! Jag fick smaka på LBE idag. Mitt föl Arthur är LBE ut till hovspetsarna. Vi skulle för första gången idag göra yoyoleken lite mer ordentligt. Fick skaka ordentligt första gången så att han backade. Sedan behövde jag bara vicka lite finger så backade han 2 steg. Efter 2 ”yoyos” så fick det vara nog tyckte han, och han började brottas lekfullt med repet och ville buffla och brotta ner allt som kom i hans väg. Öronen spikrakt fram och han såg helnöjd ut. Han hade fattat poängen snabbare än jag kunde blinka och blev less på mitt påhitt direkt. ”Tror du jag är en barnunge eller? Det där greppade jag innan du kom till och med!” Ungefär…

    Snabb på att hitta på nya saker, reser sig stolt för sina ”enorma framgångar” under bara några sekunder – störst, bäst och vackrast (men rätt pinsam, haha) Jag förstår om LBE är din personliga favorit!

  2. Sofia

    Jätteroligt att läsa det här! Min ponny är LBE, lite LBI innan han kommer igång och jag lyckas motivera honom, och RBE när han ser något läskigt. Vad jag inte vet vad jag ska göra är när jag hoppar med honom. När han väl kommer igång och får upp lite fart, då flyger han som en kanonkula över så gott som alla hinder. Men innan han kommer igång kan han tvärnita på alla hinder, oavsett om han hoppat de tidigare eller inte. Bommar i början av passat och innan han vant sig vid dem (igen…) de är inte direkt hans bästa vän. Tips och ideér på hur jag kan göra? Jag rider kurser för hopptränare, och då är det som svårt att göra saker från marken, mitt i kursen. Däremot kan jag jobba hemma, som kan hjälpa oss när vi väl rider för tränare. Grejen är bara att jag inte riktigt vet vad.

Kommentarer inaktiverade.