Svar på kommentar

Hej. Vad duktiga ni är i ridningen.!! Men behöver lite tips igen. Har ju fått hem fullblodet och haft det i ca två veckor nu. Har bara stalltränat, lasttränat – förberedande för lastträningen och tränat ridning (fått henne lugn och ridbar ej studs och fullfart framåt)

Men till lastträningen då. Jag tränar just nu enbart brett men vill ju att hon ska åka smalt sen är det bra och börja med brett så hon känner sig trygg i transporten för att sen göra dt smalt eller ha smalt från början så hon vänjer sig på en gång? Vad finns det mer för förberedande övningar. har ju kört squeeze mellan transport, vägg, tunnor över presenning och sedan gått mellan trånga utrymmen, backat osv. Jag länkar med en film jag gjorde iförrgår så ser ni mer för jag har inte riktig hundra koll på hur alla stegen går till vid lasträningen och vet att det inte är förrens vid level tre och hon kommer ju direkt från galoppen så är inte tränad i pnh alls men försöker att prioritera de lite så att vi kommer iväg på träningar men det får absolut ta den tid det tar!

http://youtu.be/d4e0rFIvLHA

tanken är ju att jag snart törs rida i repgrimman!! :D ja, jag svarade att jag använder bett för att kontrollera min häst. “/ fortfarande ganska inbiten i engelska skolan!

en sak till ang ponnyn jag har då som jag har kommit längre med. håller på med figure 8 i trav nu men får inte riktigt till dt. tips? kan det hänga ihop med att jag har dragit ut så länge som möjligt på att träna Circle Game. Hon har alltid bara rusat men kan nu i princip skritta och trava lugnt iaf. har sagt till mig själv nu att jag måste ta tag i dessa två innan jag går vidare då vi annars är ganska duktiga och leker mkt liberty och gör andra saker på level 2-3. circling blev ju också genast svårare med att jag fick hem mitt 22 foot rep!! så nu är det dessa två som jag verkligen måste jobba på men tips på hur man tränar figure 8 i trav? (: och
tack för en superbra blogg och alla tips och svar man får!!

/ Therese

Hej! tack så mycket!. Det är jätte kul att du hör av dig jag ska göra mitt bästa att besvara dina frågor! (Det är fritt fram för er läsare att bomba oss med frågor när som helst!)

Lastningen, gör det inte svårare än det behöver vara! Ha det brett, skulle hästen vara otroligt klaustrofobisk kan man till och med ta ut väggen. När den kan stå i transporten utan vägg blir det lättare att vänja den med en bred vägg, och senare med en smal vägg.

Sen är alla squeeze games förberedande för transporten, för transporten är egentligen det ultimata squeeze gamet, en metallgrotta på hjul. Hästen måste gå på, under, bredvid och emellan saker när den ska in i en transport. Jag brukar förera att ha hästen van vid 22″ linan, så den kan vara lite mer självsäker, mentalt och känslomssigt samlad på det avståndet. Lastning är ofta en väldigt pressande situation, så för mest min egna säkerhet vill jag veta så den inte alltid vill ”sitta i knäk/springa över” människor när den blir orolig, utan att den kan hantera det själv, vilket även förbereder hästen för lastningen då den faktiskt ska vara själv i transporten i slutändan.

Sen brukar parelli ofta säga ”It’s not about the trailer”. Det handlar om er kommunikation, relation och tillit till dig.

Av filmen att döma ser det ut som om du gjort ett bra jobb! Men i lastningen hade jag verkligen velat ha mer utrymme, och repetera tills hon är med mentalt och känslomässigt, för fysiskt går hon över rampen, och hon gör allt du ber henne om, hon gör sitt bästa hela tiden. Hon blir även mer och mer LB i filmen då hon viftar och sänker huvudet. Så lastningen kommer inte ta lång tid för er!

Att rid i repgrimma är inte så svårt som många tror, men samtidigt handlar det mycket om att man själv måste få in en annan säkerhetskunskap i sig själv. Parellis Level 1-2 dvder bör hjälpa dig en del där! Annars kan du läsa mitt inridningsinlägg, där jag skrivit hur jag lägger upp det med en häst som ska ridas in, och det kan lika mycket betyda ”ridas-om”.

Kan du göra en figure 8 med din häst när du står still på ett däck?

Figure 8. Det är lite svårt att svara då jag inte vet vad det är som går fel, vad är det för horsenality?

Antagligen inte en RBE då de har lätt för att röra på fötterna, och repetition är bara positivt.

RBI kan däremot fastna när de kommit runt konan, och har svårt att springa mot. Så där skulle jag jobba med på circling game, och ett ”halvt varvbyte” där jag endast ber hästen om att springa in till mig. (Det kommer film på det!)

LBI – hästen är omotiverad, och figure 8 är nog det jobbigaste mönster för den, för det tar ALDRIG slut. runt och runt och runt och runt, även om varvbytet gör det lite roligt.. Här handlar det om att dela upp åttan, motivera mycket och tacka för det lilla man får. Kanske göra en halv 8a och sen stanna vid den andra konen och få en godis, eller springa in till mig och få mys och kli. fantasin sätter gränserna.

LBE- gör gärna 8an, men inte mer än tre gånger, sen är den tråkig, och då kan den antingen vänja att ”hejdå nu drar jag” och går dit den vill, eller så går den saktare än en snigel runt. Här handlar det också om motivation, igenom variation!

Hoppas det jag skrivit gav dig lite tips, skriv gärna vad du tycker!

2 thoughts on “Svar på kommentar

  1. therese

    Hej igen!
    Ja det stämmer det du skriver, hon har ju inte vart hos mig så länge och mentalt är hon knappt med mig än så länge mer än korta stunder. Egentligen så borde jag ju träna mkt mer innan jag ger mig på lastningen men jag försöker göra ett mellanting så vi kommer iväg på kursen i maj och jag är så pass intresserad av ridning att jag vill iväg på mkt roliga träningar/kurser! Självklart så får det ta den tid det tar eftersom jag vill göra allt på rätt sätt. Jag ska försöka lägga in lite mer annan träning som förebygger lastningen. Har vart lite dåligt med det senaste gångerna och har bara gått direkt till släpet. Vi får bara kämpa vidare (:

    Angående ponnyn så blir hon extremt stressad och då går det undan men samtidigt så är det bästa hon vet är att bara få stå. Jag har haft henne i tio år och det är bara jag som har kunnat rida henne och hon blir så otroligt stressad i alla möjliga situationer. Det är ingen som vet vad som har hänt med henne tidigare men hon är verkligen svår och speciell. Hon är min gammla tävlingsponny och har ridit henne i repgrimma i slutet i full fart även om det är i skritt. Nu hanterar jag henne bara från backen (pensionär) men känns som att vi är vid ett vägskäl nu för tränade circle game igår så antingen går hon ett helt varv i skritt nära mig med huvudet vänt in mot mig eller så gick hon igång och stressade och då var det full rulle tills jag bad henne komma in. Så det känns som hon/vi står mitt emellan nu att släppa sitt gammla och att bli häst! Om jag har råd får hon också följa med på kursen. Hade med henne sist. Och jag har ju vart en dålig ledare eller inte helt enkelt helt in till pnh först sista året nu och därför jag inte har tagit tag i hennes/våra svåraste uppgifter som circle och figure 8!

    1. therese

      glömde skriva att jag alltid använder 22 repet nu så det är ju nu mkt svårare med ponnyn som precis hade lärt sig vara lugn med det andra repet i figure 8 och circle.

Kommentarer inaktiverade.