Horsenality – Left brain Introvert

Läs om Right brain introvert här.

En Left Brain Introvert (LBI) är ofta:

lättuttåkad,

påträngande,

”bråkig”,

har en tendens att bocka,

den är envis,

mat fokuserad,

ointresserad,

omotiverad/lat,

svarar/reagerar inte

”low key” vilket jag egentligen inte riktigt vet hur jag ska översätta…

Bockingarna kommer när man ber om en högre gångart.

Jag har ingen direkt erfarenhet av någon lite mer extrem LBI. Jag har två (Lyrik och Sebban) men båda är väldigt milda och behagliga i sin Horsenality. Men gemensamt för de båda är att de inte gör mer än nödvändigt om du inte lyckas motivera dem.

En LBI går ofta sådär irriterande långsamt… Den travar helst inte och galopp ska vi bara inte tala om… Den är expert på att flytta undan dig utan att du riktigt märker det. Den älskar mat och kan släpa med dig till närmsta gräsmatta lika mycket för att retas som för att faktiskt äta. Den lär sig snabbt hur du fungerar och använder det mot dig. Den gillar helt enkelt att bestämma och utamanar dig med frågorna Varför? och Vad vinner jag på det?

Stå och prata (sova) är en av LBI hästens favoritsysslor

Men hur motiverar vi då en LBI? 
En LBI tycks ju gilla att äta och att stå stilla. Det kan vi utnyttja! Med Lyrik jobbar jag för tillfället på att han ska bära sin kropp bättre. Och hur ska jag motivera honom till det? Jo, genom att ge honom en vilopaus så fort han gör rätt! Då kommer han nästan gång lägga lite eget krut på att göra rätt fortare så att han får vila! Om man däremot har en häst som inte vill gå alls kan man göra ”point to points” (dvs. gå i en rak linje till något, där stannar du och vilar en stund, kanske tom. ger hästen en godisbit innan du vänder och går till en ny punkt..) Cirklar tar aldrig slut, och de leder ingentans, därför är det inget en LB häst föredrar!

Mat, vila och ett tydligt mål motiverar en LBI!

Såhär ska en LBI se ut!

Jag (Joanna) har lyckats få frivilliga galoppfattningar ifrån stillastående, på vårt gamla turridningsto Lilja, en mycket typisk LBI. Jag var smart och valde att träna på ett fält. Jag belönade det mesta med att låta henne stanna och äta gräs. Så fort hon fått lite vilja till att skritta så kunde jag välja vilka gräsplättar hon skulle äta vid, och hon kunde då gå flera meter utan att försöka dra ner mulen och äta gräs. Snart kunde hon även erbjuda trav, och galopp utan problem. En regel att hästar aldrig ska få godis, eller äta gräs, bör avskaffas om man har en LBI häst och vill att den ska älska att vara och göra saker med dig.

En annan sak som kan vara mycket effektiv är omvändpsykologi.
Om du tex vill trava fortare.. Och driver mer, jobbar hårdare, kämpar, är det lätt hänt att en LBI istället travar långsamare och långsamare… För en LBI är leken oftast mer mental än fysisk och om du inte når hjärnan kommer du inte nå kroppen heller.. En LBI tycks alltid vilja utjämna energinivån så mycket som möjligt. Om du gör mycket, gör den mindre.. så om du gör mindre..? Be om trav, men be om en långsammare trav än vad din LBI oftast brukar ha. Då är chansen stor att hästen tycker: varför ska jag trava så långsamt, jag vill trava fortare ju! När hästen sen travar fortare är det ett utmärkt tillfälle och stanna, vila och berömma hästen som var såååå duktig som kunde trava sååå fort!😉
Om en LBI sen erbjuder sig att trava fortare och lägga lite egen energi på det bör man snällt tacka och ta emot. Istället för att säga NEJ, får man träna sig på att säga Ja tack! Detta kan vara lite svårt eftersom vi i den gamla skolan alltid ska visa hästen vem som bestämmer. Men i en relation kan inte ena parten styra allt med järnhand utan att lyssna på den andras önskemål. Om jag sätter relationen med min häst först måste jag då snällt värdesätta dens åsikter. Så om min LBI plötsligt skulle erbjuda sig att trava fort och fint skulle jag säga tack, vilken bra idé ska vi inte göra det på en volt också? Jag skulle utnyttja hästens idé och göra något mer av den! Och försöka att alltid tänka possitivt…

Lyckas du motivera din LBI och få en bra relation med den kommer den göra allt för dig och vara din perfekta partner.

En motiverad Snobben som till och med kommer med en egen ide!

På den possitiva sidan är en LBI ofta

kolk,

 lugn,

pålitlig

konsekvent.

Det är den perfekta nybörjarhästen eftersom den inte blir upprörd om ryttaren tappar balansen utan snarare ser det som ett utmärkt tillfälle att sakta ner igen.

LBI hästarnas favorit savvy är Freestyle. Och de passar bra till :

Competitive trail 

Polis-häst

Uteritter

Barrel racing

Roping

Bulldogging

Ridterapi

Pony-horse (racetrack)

Körning/brukskörning

Texten är till största del skriven av min vän Frida. Eftersom hennes serie var så välskriven kändes det dumt att inte fråga om jag fick dela med mig av den. Jag har endast lagt till någon passade bild på mina hästar och skrivit till några meningar.

2 thoughts on “Horsenality – Left brain Introvert

  1. Julia

    Riktigt bra text! Kommit på att Hugo är en LBI häst! x) Han vill bara alltid äta och gör allt för att komma undan, däremot så har jag lyckats motivera honom sådär ”omedvetet” genom att jag alltid har låtit honom äta och vila mellan våran ”träning”. Vilket jag antar är bra om man har en LBI häst! Men vad är savvy förnågot? Jag fattade inte det!

  2. Louise Johansson

    Riktigt välskriven text! Riktigt bra läsning. Tycker det är svårt att hitta bra beskrivningar om de olika horsenalitys, men denna var riktigt bra!

    Önskar dock jag läst detta innan jag åkte till stallet idag, Tiki brukar inte vara LBI, men det var hon idag. Jag är ju så van vid hur hon brukar vara så jag lyckades inte anpassa mig efter detta, typiskt. Men nu ska jag ha detta i minnet till nästa gång.

    Tack för en riktigt läsvärd text😀

Kommentarer inaktiverade.