Svar på frågestunden

Från Therese

Det här är kanske inte en fråga men ni borde starta en grupp på fb eller en sida här på eran hemsida där man kan snacka sinsemellan och dela med sig av filmer osv (: eller det kanske redan finns på fb jag vet inte men det är ngt jag saknar iaf!!

Det finns två sidor på Facebook som jag skulle rekommendera, men svenskar är lite sega när det gäller att dela med sig och prata med varandra, men det finns en parelli sida för oss i sverige , sen finns det även en liten grupp. Det finns även ett natural horsemanship forum, som oftast kan ge bra svar och tips, men det gäller att vara kritisk själv, ex ”låt hästen i första taget aldrig dra ner huvudet och äta gräs” tycker jag inte är baserat på NH principer..

Men om du har frågor om något eller vill ha lite tips eller kommentarer är det bara skriva en kommentar eller maila mig. Andra läsare kanske skulle tycka det var kul att läsa mitt svar?

Hoppas ni ävenhar märkt att när ni kommenterat ett inlägg hos oss så kan ni kryssa i en ruta där ni blir medelade om fler kommentarer och svar på det inlägget!

Mathilda i spansk skritt

Från Olivia

En till fråga! Hur ser parelli horsemanship på trickträning och godis? Jag såg videos på youtube hur man enligt många “tricktränare” lärde hästen att lägga sig ner med hjälp av att dra ner dem med grimskaft och sedan berömma med godis, det känns för mig inte rätt (finns såklart andra vis som tillexempel ntt o.s.v, jag vet dock inte om de till en början drar ner hästarna med rep för att lära dem ligg). Alltså hur ser “ni” på detta med trickträning?

Nu är inte jag ceritifierad Parelli instruktör, så mitt svar får inte tas som 100% Parelli. Men kort sagt så har trickträning inte mycket med ditt och hästens partnerskap att göra. Hästen kommer inte bli säkrare i skogen, eller lugnare att lastna om man lär den att buga eller lägga sig ner, eller stanna på kommando. Parelli är ute efter att hästen ska vara Mentalt och Känslomässigt samlad, innan man fokuserar på det fysiska!

Det finns mängder av olika sätt att lära in trick, både bra och dåliga. Det vanligaste just vid ligg, är helt positiv förstärkning där man belönar när hästen själv gör beteendet. Men har även sett en video som en Parelli insturktör gjort där hon lägger ner hästen med hjälp av ”feel”, iprincip så som vissa lär hästen att buga, bara att den går hela vägen ner. När hon gjorde det såg det mycket trevligt ut. Parelli har tre ”lagar”

1. Always ut the relationship first

2. Foundation before specialization

3. Make a commitment to never ending self improvement.

Det hindrar ingen från att ex.  trickträna eller tävla sin häst, bara det viktigaste är relationen och inte priset/slutmålet.

Glodis i en buga

