Horsenality – Right brain Introvert

Läs om Right brain Extrovert

Horsenalitykartan hittar du här och som du kan se är en Right Brain Introvert ofta:

spänd,

kan inte tänka,

misstrogen,

oförutsägbar,

har en tendens att sparkas (av rädsla),

Stelnar till/fryser fast innan den exploderar

undergiven,

blyg,

tveksam (och i värsta fall helt instäng i sig själv).

Jag har upplevt flera av dessa egenskaper med mitt sto Zamira.

Jag tycker att en RBI är svår. Det är svårt att se om den är rädd eller bara uttråkad och det är därför lätt hänt att man pressar den för mycket och får en panikattack (explotion) på halsen…
Ett exempel på det skulle kunna vara att du är ute och rider och din lilla söta RBI ser en plastpåse och tittar till på den, stannar och spänner sig som i vartenda muskel. Hästen blir som helt paralyserad. Om du i det läget driver på mer kan hästen få panik och ”explodera”. Hästen har inte kontroll över vad den gör eftersom den är RB och reagerar helt på instinkt. I den situationen kan hästen därför antingen fly eller slåss för sitt liv. I vilket fall är risken stor att hästen blir minst lika rädd för dig eftersom du pressade den. Tror hästen att den måste slåss för sitt liv ligger du då lite risigt till.. Annars kanske hästen ”bara” bockar av dig och flyr hem.

En häst slåss nästan bara i ett läge. När den inte ser att den har något val. Det är farligt för en häst i villt tillstånd att slåss i onödan. En skadad häst har mycket mindre chans att överleva. Så den slåss bara när den måste. Den slåss för sitt liv. Det är den eller du. Det är så den ser det. En häst kan naturligtvis leka och bitas eller sparkas som dominans grej men då är aldrig avsikten att skada. Om det är en dominans grej finns det alltid minst en varning. Vi måste bara lära oss att se dem.. men mer om det när vi pratar om Left Brains!

Om panikattacken aldrig kommer kan hästen istället stänga in sig så helt och fullt i sig själv att man inte kan få den att röra på sig igen vad man än gör. Skulle du smälla av en raket bredvid en extrem RBI skulle den förmodligen inte ens röra på örat. Hästen har i det läget redan gett upp och stänger ute omvärlden. Den är övertygad om att den kommer dö.. det är bara en fråga om tid. Det är Hästens ända utväg när den inte kan fly fysiskt. Den står kanske stilla men istället har den flytt mentalt och är någon helt annan stans.

Zamira har varit min hittills absolut svåraste häst och med henne har jag upplevt alla dessa tre former. De hade dock en sak gemensamt: Hon blev alltid så vansinnigt spänd innan något av det hände!

Hon har sparkat mig och bockat av mig vid flera tillfällen (och då ska ni veta att jag är en ryttare med ganska (för att inte säga väldigt) bra balans!). Vid ett par tillfällen har jag även upplevt att jag inte längre kunde få henne att röra sig oavsett vad. I de lägerna har hon stått helt blickstilla med halvslutna ögon. Det såg nästan ut som om hon sov, bortsett från att till och med en sovande häst hade reagerat (åtminstone med förvåning) på de hemska saker jag gjorde mot henne då… Men, jag hittade Parelli och de sju lekarna och kunde vända eländet och lära mig av mina misstag!

Zamira som ganska "mild" RBI när hon fått på sig tränset (detta livsfarliga fenomen som kommer skada hennes mun.. Hon har dåliga erfarenheter som styrker detta) Se de "tittiga" ögonen och de lite halvt bakåtstrukna öronen. Detta är ett vanligt RBI utseende. Hon är dock inte helt "instängd" där.

När en häst är i RB (I eller E) tillstånd är den aldrig nyfiken eller lekfull. Den försöker bara överleva.. Här är hon dock nyfiken på vad jag pysslar med!:-)

Nyckelordet när du tränar en RBI måste få vara TID. Mycket tid.
För att återgå till mitt exempel. Om min häst ser en sabeltandad plastpåse (eller något annat som jag kanske varken ser eller hör) och stelnar till/fryser fast väntar jag helt enkelt tills den kan röra sig igen. Bestämer den sig då för att den måste vända och gå hemåt vänder jag med den. Vill jag ändå gå förbi plastpåsen kan jag vända tillbaka igen och låta hästen gå till den punkten där den åter stannar. Den punkten där min BR-häst säger ”hit men inte närmre” är min tröskel som jag inte på något villkår får tvinga den över.. om jag nu inte väldigt gärna vill trilla av eller bli sparkad eller liknande.. Jag kan vända och gå fram- och tillbaka tills hästen är modig nog att gå förbi, eller så kan jag be den backa bort från tröskeln och gå fram till den igen. Inte heller då pressar jag hästen över tröskeln utan väntar tills den själv känner att den kan gå närmare.

Om en häst blir så totalt RBI att den försvinner in i sig sjäv finns det bara en sak du kan göra för att hjälpa den. Vara där med den. Helt utan krav. Bara häng där. Var nära. Håll dig lugn och stilla annars gör du det värre. Ju mer du försöker få en totalt RBI att röra på sig desto djupare försvinner den in i sig själv. Om du går därifrån kommer hästen troligen komma ut ur sitt extrema RBI tillstånd men den kanske ”går tillbaka dit” när du kommer tillbaka igen. Så stanna hos den. Lugnt och stilla. Tills den börjar blinka, vifta på örat, tugga lite diskret kanske och kommer tillbaka till verkligheten.

Jag ( Joanna) brukar se det som att kan inte min RBI häst gå längre, utan väljer att stanna, har jag bett om för mycket. Jag gör gärna friendly game i skritt, och stillastående när den kan ta det avslappnat i skritt.  Stoet Glodis, som var anledningen till att vi började med Parelli är just en väldigt typisk, inte längre lika extrem, Right brain Introvert. Hennes inridning gjorde henne så traumatiserad att allting i zon 3, vid ryggen, innebar fara för hennes liv. I början vågade hon inte heller gå som handhäst och exploderade när jag hoppade upp på hästen bredvid..

Här är två bilder från de första gångerna jag rider på henne, efter att vi började med parelli. Jag rider som ni ser med en ”tygel” skulle det ske något är jag snabbare än blixten nere på marken för att kunna hjälpa henne, då har jag även ett färdigt rep att leka med. Så fort hon stannar, och blir lite spänd, i detta fall av osäkerhet så ber jag henne att fortsätta gå, igenom att vända på bakdelen, ni kan se skillnaden på bilderna, hur avslappnad hon blir så fort jag visar henne vad hon ska göra, samtidigt som hon är tvungen att böja sig i sidan, vilket är avslappnande.

Alltså gäller liknande strategier för RBI som RBE, vändningar! Samma sak som man ska ta sig upp i RBE hästens energi, så måste man ta sig ”ner” till rbi hästarnas. Ta det lugnt, och ber man de att vända så gör man det mycket mycket sakta, och istället för att använda en högre fas, som skulle kunna förvärra det hela, håller man bara kvar ett litet oföränderligt tryck tills hästen ”kommer tillbaka” och kan röra på benen igen. Det är inte så att de ignorerar dig, de kan bara inte röra på benen!

Så varför skulle man vilja ha en häst som är född RBI? En samlad rbi är :

villig/fogsam

ödmjuk

knyter lätt an

förlåtande

Deras favoti savvy är Finesse (dressyr)

Och de passar till grenar som:

Dressyr

western pleasure

hunter

trail class

Texten är till största del skriven av min vän Frida. Eftersom hennes serie var så välskriven kändes det dumt att inte fråga om jag fick dela med mig av den. Jag har endast lagt till någon passade bild på mina hästar och skrivit till några meningar.

Gå till left brain Introvert