Tips – Enkla stretchövningar

Min equiterapeut var med på www.alltomhastar.se igen där hon tipsar om lite stretchövningar som jag nu delar med mig av här!🙂

Flera av stretch tipsen idag handlar om hästens hals, det här är lätta övningar säger equiterapeuten Linda de är inte svåra att göra och de tar inte tid, så dessa borde alla kunna göra på sina hästar. Gör dem efter att du har ridit då är hästens muskelatur uppvärmd men börja försiktigt och var tydlig så att hästen förstår vad du vill att den ska göra.

Kom ihåg att hästens muskler alltid måste vara uppvärmda innan du stretchar!

Bogens framåtförande muskel:

Bogens framåtförande muskel heter brachiocephalicus, den här muskeln kan jämföras med vår axel, den har två primära uppgifter, den är delaktig i bogen och frambenens rörelser framåt men den medverkar även när hästen ska böja huvudet och nacken nedåt eller åt sidan.
Varför blir hästen öm i den här muskeln? Ömhet eller spänningar här orsakas vanligtvis av problem i hästens framdel.
Ta tag med handen runt muskeln och krama den mjukt, efter en stund kan du krama lite hårdare, börja längst ned med handen och jobba dig uppåt.

 

Hästens bogblad

Att trycka ned fingrarna innanför bogen kan verka som en lätt och enkel övning, om du ska göra den här det så ska musklerna runt bogen vara uppvärmd ordentligt. Massera först runt själva bogbladet och ”tryck” sedan försiktigt ned dina fingrar, här innanför finns en del muskel och senfästen som det är bra att släppa trycket på.

En bra stretch övning för dressyrhästar:

nyt dina händer och lägg dem bakom hästens öron på nacken. Hästens huvud ska vila på din axel och du ska inte med våld trycka eller dra ned hästens huvud utan den ska ”komma loss ”av sig själv.

Målet med den här stretchövningen är att lossa på spänningar i ”nackrosetten”. Det är ganska vanligt att hästarna har spänningar här förklarar Linda, det är som med oss människor, vi får lätt spänningar i nacke och axlar.
En anledning till att hästarna får spänningar här är de inte ger efter när vi rider dem – de ger inte efter när vi arbetar dem på tygeln, men det finns fler orsaker till att spänningar i det här området.

Två övningar som är bra för olika delar av hästens rygg.

1) Ställ dig vid sidan av din häst, näsan mot hästens mage: Placera en hand 1 dm från sadelgjord läget och den andra handen strax bredvid.  Tryck nu med fingrarna under hästens mage, målet är att hästen ska ”skjuta rygg”, den här övningen är bra för bröstryggen.
2) Stå bakom din häst, det är viktigt at du känner hästen för här står du lite utsatt. Placera dina hände ca 1 dm från svansroten. Dra sedan ”ett streck” snett uppåt, även här är målet at hästen ska skjuta rygg, men här är det i första hand ländryggen som stretchas.

 

Morots Trick

Ge hästen en morot under magen, du ska hålla moroten så långt bak som möjligt och hästen ska inte böja på sina knän, ställ dig sedan vid sidan av hästen, nu är målet att hästen ska vrida och stretcha sidan av halsen, variera dig genom att hålla moroten högt eller lågt, på så sätt stretchas flera av hästens muskler. Samma sak här hästen ska inte flytta eller böja sina framben.
Ett tips är att inte stå och prata och samtidigt hålla en morot i handen, har man en hungrig häst eller en som inte vet vad övningen går ut på så kan fingrarna lätt hamna i hästens mun.

Täcke 

Var noga med att hästens täcke ligger bra det är inte helt ovanligt med olika spänningar som kommer från täcken som inte passar. Hästarna kan få spänningar i både bog och mank regionen och även i sadelläget på grund av för trånga täcken eller täcken med dålig passform. Nu förtiden är det väl inte många som har hängselbyxor, men tänk dig själv att ha ett par försmå sådan på sig, som du inte kan ta av dig, det skulle skava och göra ont och efter ett par dagar med sådana små byxor så skulle troligtvis även du ha lite spänningar i kroppen.

Utrustning – Kryss i kalender!
Gå igenom hästens utrusning en gång i månaden, titta hur sadeln ligger – du behöver inte ta ut en sadelprovare varje gång, utan jag tycker att man kan ta hjälp av varandra, sin tränare osv. Träns och bett, hur ser det ut – passar det?
Hästarna ändrar sig i kroppen precis som vi gör och då menar jag inte att de blir tjockare utan kroppen ändrar sig, det är precis som med oss, jag måttbeställde en fin klänning en gång, den satt perfekt, sedan så började jag träna och efter det kunde jag inte ha klänningen.  Vi kan gå upp vikt, ned vikt eller börja träna så att vår muskelatur ändrar sig allt det här påverkar passformen på våra kläder och precis samma sak är det med hästarna, så se över utrustningen regelbundet!

Vem – vad är det som behöver behandlas?
Många gånger när jag kommer ut och ska behandla en häst så är det inte mig hästarna behöver träffa, häromdagen var jag ute hos en häst vars problem visade sig var vargtänder, men det kan lika gärna vara ryttarna som är i behov av hjälp, sneda och oliksidiga ryttare är inte helt ovanligt. Så ett kryss i kalender för ryttaren är också bra, det är få som prioriterar sin egen träning men det är nog bra att försöka ta sig tid med det, det ger resultat! Pilates eller yoga är två bra saker att komplettera sin ridning med.

Ett annat enkelt och bra tips som sparar både dig som ryttare och din häst är att du går fram med din häst en stund innan du sätter dig i sadeln, både du och din häst blir på så sätt uppvärma innan ridpasset.

 

Detta inlägg postades i Hästfakta, Tips den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.