Horsenality – Right brain Extrovert

Denna text är till största del skriven av min vän Frida. Eftersom hennes serie var så välskriven kändes det dumt att inte fråga om jag fick dela med mig av den. Jag har endast lagt till någon passade bild på mina hästar och skrivit till några meningar.


Om ni tittar på Horsenalitykartan ser ni att en Right Brain Extrovert (RBE) ofta är

impulsiv,

har svårt att stå still,

lätt att få panik,

överreagerar,

är hyper allert,

har en tendens att stegra,

vill bara framåt,

lättskrämd,

har huvudet högt

håller ofta emot tryck (eftersom den mentalt inte kan lyssna) istället för att gå undan för det.

Det viktigaste att förstå om denna typ av hästar är att de är inte elaka utan rädda. Men de är inte rädda för att bli skadade. De är rädda för att dö.
Om ett rovdjur misslyckas i sin jakt blir han utan mat. Om en häst misslyckas i sin flyckt blir den någons mat. Det är det absolut viktigaste att förstå.
Även om du inte har en Right Brain Extrovert är det väldigt vanligt att en häst beter sig som en Right Brain Extrovert när den är rädd!

Men, till det viktigaste. Hur kan vi hjälpa den här stackars hästen att inte vara så rädd och använda vänster hjärnhalva mer..? För att tala om det måste jag nog beskriva en hästs flycktmönster. När en häst flyr från något läskigt springer den för sitt liv. Men till slut kommer den till en punkt där den känner att den vågar vända om och göra en ny bedömning av situationen. Den vänder då runt framdelen och korsar därför bakbenen. I det ögonblicket börjar hästen tänka igen och kan därför inte stanna kvar i sitt ”Right Bran” tillstånd (tankeverksamheten sitter ju i vänster hjärnhalva medan instinkterna sitter i höger). Hur långt hästen springer innan den vänder varierar, araber och fullblod kan springa längre sträckor än exempelvis en nordvensk.  Så när en häst blir rädd (oavsett om den flyr i panik eller bara börjar spänna sig) kan man hjälpa den genom att vända mycket. Och ju mer man kan få hästen att korsa sina bakben dessto bättre! Det spelar ingen roll om du sitter på hästen eller står på marken, samma strategi gäller! Dock är det allra säkrast att befinna sig på marken och på behörigt avstånd! Därifrån kan man nämligen varken ramla av eller bli översprungen.

Om jag hade en häst som var RBE (vilket jag också har, Emilio är en medium-extrem RBE) skulle jag därför börja med att leka med min häst i ett ganska långt grimskaft. Om han (vi använder Emilio som ett exempel) var rädd och spänd skulle jag försöka hålla honom borta från mig eftersom han annars skulle kunna springa över mig när han är fokuserad på att fly från något annat. Det skulle inte hjälpa varken honom eller mig om jag klappade honom, försökte hålla honom stilla och prata lugnt. Istället måste jag möta honom på hanns energinivå och göra mycket vändnigar eller andra avbrott i hans flycktmönster.

Om han inte var helt panikslagen men fortfarande var spänd och bara väntade på rätt tillfälle att fly skulle jag istället be honom backa, gå åt sidan eller flytta bakdelen. Allt för att hålla hanns fötter igång på ett kontrolerat sätt och samtidigt försöka hjälpa honom att tänka igen. Jag skulle inte låta honom vara nära mig eller hoppa upp på honom förren han visade tecken på att slappna av. Offta när en RBE slappnar av ser man det tydligast på att huvudet kommer ner från trädtopparna. De kan även börja tugga och slicka sig om munnen eller frusta. Stegen blir jämnare (mindre ryckiga) och lugnare. Då kan man bjuda hästen nära sig eller hoppa upp och rida.
Om jag satt på och kände spänningen komma tillbaka skuller jag flytta bakdel om och om igen tills han lugnade ner sig. Om han inte lugnade ner sig alls skulle jag böja hans hals och hålla den böjd tills han stannar (kan vara bra att lära hästen detta ”nödstop” innan den har panik) och då hoppa av och försöka lösa problemet på marken. För om det är något jag hatar så är det att trilla av!
Jag skulle inte rida ut på en RBE förren både den och jag var trygga med varandra på ridbanan.

Stegrande Nicke, när han blir lite RB, så sker det lätt att han stegrar om jag ber om ett varvbyte. Jag kommer även ihåg att vår Nordsvensk skrämde mig lite i början då hon kunde stegra en del.

Det var en sak till jag tänkte på! Tendensen att stegra. Jag har aldrig upplevt den med Emilio (tack och lov) däremot har det kommit vid vissa tillfällen med Zamira (Zamira är(/var) en extrem RBI men med tydliga RBE tendenser). Stegringen, eller andra luftsprång, är oftast en reaktion om den skrämda hästen stoppas från att gå framåt! Hästen är inne i sitt ”fly för livet” beteende och om framåt inte fungerar kommer den prova uppåt. Det är därför det inte fungerar att försöka hålla en RBE stilla. Den kan inte stå stilla (viktigt att komma ihåg) och kommer därför testa allt. Jag har ridit en häst som galopperade baklänges!

Emilio när han är RBE. Huvudet är högt, hela hästen spännd och han kan nästan inte sakta ner (vilket är vad jag ber honom att göra med sticken)

Emilio när han är LB. Lägre huvud, Lägre svans, mer avslappnade steg.. Lugn och fin trav..

obs! Dessa bilder visar de mer extrema olikheterna.. Allt däremellan kan naturligtvis också förekomma! Det är svårt att säga var den exakta gränsen för huvudets placering går men den övre bilden är klart över den gränsen medan den nedre är klart under.

Hästar kan vara födda till en viss horsenality, eller uppvisa den vill vissa tillfällen. Alla hästar kan visa right brain extrovert – beteenden, men vissa kan vara födda sådana.

Varför skulle man då vilja ha en häst som är född right brain extrovert? Mitt varmblod Nicke är RBE (/RBI), och likaså är Glaeda (RBE/LBE) . Det allra bästa med deras naturliga horsenality är att de är

Känsliga

Ambitiösa

Energiska 

Atletiska

Uthålliga

Lyhörda

De passar bra inom grenar som:

distans

”ranch work”

pole bending

flag racing

skolor ovan mark (haute ecole)

Gå till Right brain Introvert

One thought on “Horsenality – Right brain Extrovert

  1. mia

    Bra skrivet ! känner igen min kära häst som antagligen inte är född RBE utan omständigheterna gjort honom sådan. Han håller numer till min lycka på att kovertera till LBE.

Kommentarer inaktiverade.