Funderingar om täcken

Jag har läst runt lite på internet, och nu när den ordentliga värmen börjar komma är det väldigt många som börjar låta sina hästar gå utan täcke i hagen. Och skriver om hur himla skönt hästarna tycker att det är och rullar sig och kliar varandra ordentligt. Så,  nu till min undran.. Om nu hästen tycker det är så himla skönt att bli av med täcket, varför ens lägga på det? Finns det någon häst som verkligen vill ha täcke?
Hästar är skapta för att klara sig utomhus dygnet runt, året runt, i alla klimat. Om det är någon häst som inte klarar detta, är det något som inte stämmer. En frisk häst håller sin värme själv (om den får tillräckligt med mat och tillgång till rörelse). 

Sjuka hästar kan jag förstå att man vill täcka, då de helt enkelt är sjuka och har då oftast inte egen energi till att kunna hålla värmen på egen hand. Men annars ser jag absolut ingen anledning, inte från hästens synvinkel.

Gammal vinterbild på Snobben

Detta inlägg postades i Hästhållning, Utrustning den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

7 thoughts on “Funderingar om täcken

  1. yvonne

    Ur hästens synvinkel…..måste jag ibland raka för att han blir så svettig när vi tränar ,nu är det ju inte hästen som valt att träna sig svettig heller.
    Jag vill täcka mina hästar vid nederbörd så att jag kan träna dom när jag har lust och inte behöva vänta till dess dom torkar.
    Vår förra häst var tvungen att ha täcke på nästan jämt för han var frusen och fick på riktigt ont i ryggen trots fri tillgång på¨hö !
    Jag får ibland hindra mig att täcka så mycket när jag förmänskligar mina hästar och tycker att dom fryser lika mycket som mig ,jag tropr det är det det handlar om , att måna och skydda sina hästar..
    och jag tror att ibland ska man täcka hästen för hästens skull,faktiskt!

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Även här är det inte hästen som valt att bli tränad så pass mycket att den ska bli genomsvett när det är kyligt ute. Och som jag skrev i tidigare kommentar så är det inte alls farligt om en häst blir svettig, det är helt naturligt och orsakar inte förkylning, såvida man inte täckar och stänger inne fukten så den inte har möjlighet till att torka och avdunsta.
      Även om hästen har fri tillgång på mat behöver det inte betyda att hästen är helt frisk. Det kan fortfarande bara problem invärtes och att hästen saknar vissa viktiga vitaminer eller mineraler, eller helt enkelt inte har fått möjlighet till att sätta ordentlig vinterpäls.
      Ja om hästen är sjuk och omöjligt kan hålla värmen själv är täcke ända alternativet tycker jag. Men man måste ha i åtanke att hästen inte kan ta ut sina rörelser till fullo med täcke på vilket kan skapa konsekvenser.

  2. Jenny

    Jag är van med att mina hästar vill ha täcken då jag aldrig haft en riktigt frisk häst tyvärr och hästarna utav naturliga orsaker därför haft problem som gjort att extra värme antagligen känts skönare.

    Jag tror tyvärr att allt för många stall och lösdrifter inte tillfredsställer nog av hästens behov för att klara sig bra i kyla/väta/blåst. Övht att ha hästen stillastående hela natten i box bör förstöra hästens naturliga system som håller den varm samt att man portionsfodrar. Tyvärr nämner jag även att jag inte tror att nog många lösdrifter är goda nog heller (jag bor i Stockholm, det brukar förklara en del) och jag inte kan komma på en enda som har nog stora marker för att kunna tillfredsställa ett bra strövande.

    Ideén för oss människor med att täcka är väll för att man jobbar hästen vintertid = inte vill ha vinterpäls/hästen svettas vid arbete och man kanske tom rakar hästen.

    1. malinstenstrom Inläggets författare

      Ja jag förstår att Stockholm inte har de bästa förutsättnignarna för bra hagar. Men som jag har gjort tidigare inlägg om är stora hagar inte allt, med fantasi kan man få en tråkig liten fyrkantig hade väldigt intressant och inbjudande till rörelse. Så det finns alltid lösningar för att slippa täcka sin häst 🙂
      Att hästen inte får bli svettig förstår jag mig inte alls på. Men det är nog för många får för sig att hästen blir förkyld då, men sålänge man skrittar av hästen ordentligt och låter den torka utomhus där luftströmmar tar sig över pälsen så torkar den på nolltid. Samtidig som man kan anpassa träningen så hästen inte blir allt för svettig.

  3. johanna

    Jag tycker din häst var mycket finare när du höll på med det klassiska, mer musklad, såg lyckligare ut och ja fin. nu ser han ju ut som ett rugg troll och ser väldigt ängslig ut? sen förstår jag inte varför en så naturlig människa som du låter en häst med så mycket problem med spatt osv låter hästen få lida och leva med såna åkommer 🙂

  4. Pia

    Jag har aldrig täcke på Linn- kallblodstravaren, hon plockar av dem ändå. 🙂 O älskar att rulla sig i alla väder. Fullblodsdamen har haft regnskållor o då provade jag med täcke när det var fuktigt. Men hon visade tydligt att hon inte ville ha det på sig genom att gå iväg när hon såg det. Hon har blivit mkt finare i huden, får bättre foder och är mkt piggare så nu slipper hon oxå. Nej, det är inte farligt med svettiga hästar, de är skapta för att ta ruscher från lejon o skulle de sen falla döda ner i lunginflammation så hade ju naturen varit väldigt dum. 🙂

    1. joannanieznaj

      Va kul att höra! Eftersom vi inte äger något täcke så vet jag inte vad mina hästar säger, men min hund vänder så fort han ser reflex-västen, och när han väl får på sig den försöker han rulla av sig den.. Självklart klarar de av att bli svettiga även på vintern, jag tror på att om de har tillgång till mat, vindskydd, och torr plats att rulla sig på så klarar hästarna det galant.

      Kram Joanna

Kommentarer inaktiverade.