Bettets inverkan på hästen – del 10

Läs de tidigare inläggen här. Källa kommer i sista inlägget.

Alternativ

Det finns många olika bettlösa alternativ, men är man på jakt efter sin favorit kan man trösta sig med att urvalet i alla fall inte är lika stort som när man tittar på bett. Här är de allra vanligaste bettlösa tränsen och lite information om hur dessa fungerar. Man kan såklart rida i en helt vanligt grimma eller utan träns över huvud taget, men vi har valt att skriva om huvudlag som är gjorda för att ridas eller köras med.

Mekaniskt hackamore

Mekaniskt hackamore

Detta är vad de flesta får i tankarna när man nämner bettlöst och är även någonting som de flesta är väldigt negativa till. Det är inte obefogat utan det finns många historier om hästar som har fått näsbenen/underkäken knäckta eller har blivit strypta på grund av ett mekaniskt hackamore.Ett mekaniskt hackamore fungerar som ett skänkelbett, det har alltså en hävstångseffekt. När man använder tyglarna trycker nosgrimman på nosryggen samtidigt som kedjan pressar på underifrån. I och med att skänklarna sitter fast i sidostyckena på tränset skapas också ett tryck på nacken. Ju längre skänklar man använder desto mer tryck kan man åstadkomma.

Med ett mekaniskt hackamore får man en bra ”kontakt” för att sakta ner och stanna, men det fungerar inte så bra för att styra (rekommenderas alltså inte till körhästar).

Bosal

Bosal

Namnet bosal syftar på själva nosdelen av det här tränset, som också skapar en hävstångseffekt. När tyglarna används trycks en knut längst ner upp mot hakan, samtidigt som nosryggen (mulen) trycks ner. Nackstycket är ofta gjort av tagel vilket irriterar huden väldigt mycket. När bosalen verkar på nedre delen av huvudet skapar nackstycket starkt obehag i nacken vilket gör att hästen böjer på nacken för att undkomma trycket.

Sidepull

Sidepull

Ett sidepull har inte samma hävstångseffekt som de andra hackamore-typerna, och fungerar bättre när det kommer till att styra hästen. Styrkan regleras genom att höja eller sänka nosgrimman; ett nosstycke som sitter långt ner på hästens nosrygg trycker på en känsligare plats än de som sitter högre upp. Sidepulls fungerar inte like bra när man ska stanna som när man ska svänga, och är därför inte lämpligt som träns vid körning.
Sidepull kan se ut på många olika sätt och bilden visar ett träns som även kan användas med bett.

Crossunder bettlösa träns

Crossunder modellen av träns finns hos flera tillverkare och man får själv bestämma vilken man föredrar. Det är det enda bettlösa träns som inte fungerar genom att ge hästen obehag i varierande grader. Som man kan se på bilden så trycker ”hakremmarna” (som bildar själva krysset) på sidan av huvudet när man drar i motsatta tygeln. Trycket puttar huvudet åt sidan och visar på så sätt var hästen ska gå. Eftersom hästen går dit huvudet pekar faller det naturligt för hästen att bli riden/körd med ett crossunder träns och man behöver inte vänja den med utrustningen utan träningen kan fortsätta som vanligt på en gång.

Crossunderträns

Gå till nästa del

Detta inlägg postades i Bettets påverkan på hästen, Forskning, Hästfakta, Utrustning den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

3 thoughts on “Bettets inverkan på hästen – del 10

  1. Olivia

    Har ni själva någon erfarenhet av crossunderträns? När jag testade det på min dam så tyckte hon att trycket var obehagligt. Om hon tog stöd i tyglarna så trycktes ju hela huvudet av tränset. Har någon av er testat rida/köra på det?

    1. joannanieznaj

      yes vi köpte det ganska precis när det kom ut och kostade skjortan. Det är mer än 5 år sen jag testade det, men jag kommer ihåg att jag inte tyckte om det.. Min mamma red dock flitigt på det, och hon verkar ha överlevt.

  2. Malou

    Hej! Själv tycker inte jag att Crossunder tränset är så bra som alla påstår. jag jobbar med Hästmassage och har stött på någon häst med reäla spänningar i ryggen på grund av ett crossunder träns. Om man drar för mycket i tyglarna ,som många gör, även om det inte är nödvändigt eller bra, så trycker tränset i nacken som i sin tur orsakar spänningar i hästens rygg. man kan undra varför det skulle göra det men alla muskler i hästen hänger ihop med varandra och hästens längsta muskel börjar i nacken och slutar nästan hela vägen ner till korset. Den som jag har hjälpt har haft så mycket problem med hästen att de har blivit avkastade flera gånger. provat flera olika sadlar. haft veterinär och tandläkare ut för att hitta ett fel. vi kom fram till att det var tränset. men det tog oss alla ett bra tag.🙂

Kommentarer inaktiverade.