Bettets påverkan på hästen – del 8

Läs del 1, del 2, del 3, del 4, del 5, del 6, och del 7 här. Källa kommer i sista inlägget.

Epiglottal Entrapment

Epiglottal entrapment är en missbildning i hästens struphuvud. Det är ett relativt vanligt problem som kan medföra andningssvårigheter och som orsakar missljud vid andning.
Epiglottal Entrapment orsakas av att luft kommer in i munnens bakre del på ”fel” sida om struplocket samtidigt som hästen andas (speciellt om hästen andas genom munnen vid DDSP). Att luft kommer in på struplockets undersida medan hästen andas gör att slemhinnan där utsätts för kraftigt negativt sug vid inandning. Slemhinnan som är anpassad för att ligga tätt emot den mjuka gommen när luftvägarna är öppna, bildar, när den utsätts för sugande undertryck, en slags ”flik” som hamnar i vägen för näshålans allra bakersta/halsens översta del och hindrar luftflödet.

Arbetsinducerad Lungblödning

Arbetsinducerad lungblödning (eller Exercise Induced Pulmonary Hemorrhage) är ett tillstånd som innebär att blod kommer in i luftvägar och lungor på grund av att kapillärerna (de minsta blodkärlen) i luftvägar och lungor skadas. I vissa fall syns EIPH i form av näsblod, men det är mycket sällan (i ca fem procent av fallen) man kan inte se blödningen annat än genom att undersöka luftvägarna med endoskopi (en kamera förs ner i luftvägarna).

Man har länge varit ovetande om vad som orsakar lungblödning hos hästar i arbete och närmare 95 % av alla kapplöpningshästar lider av problemet som generellt tros bero på någon typ av sjukdomstillstånd. Det finns däremot forskning som bevisar att lungblödning under arbete orsakas av det kraftiga undertryck som bildas i lungorna när hästen andas häftigt samtidigt som luftvägarna begränsas på något sätt.

När luftvägarna förminskas eller blockeras måste hästen ta djupare andetag för att få ner luft i lungorna (försök andas genom ett sugrör – samma princip) vilket som sagt skapar ett kraftigare undertryck i lungor och luftstrupe. Kapillärerna i lungornas alveoler och luftstrupens väggar är mycket känsliga (barriärerna mellan luften och blodkärlen är tillräckligt tunna för att kunna tillåta gasutbytet från blod och luft) och är inte anpassade för att klara av det onaturligt kraftiga undertrycket som då gör att blod sugs igenom väggarna, ibland håller kapillärerna men det händer att de spricker och blir permanent skadade.

Näsblod orsakat av lungblödning

Övrigt

Hästens tungrörelser (t ex om den tuggar på eller ”leker” med bettet) begränsar också andningen. Tungan sitter ihop med struphuvudet. Både struphuvudet och svalget följer till viss del med i tungans rörelser (det är detta som gör att man kan
svälja – det fungerar på ungefär samma sätt hos människor). När hela struphuvudet följer med i tungans rörelser är det inte konstigt
att luftintaget begränsas. Hos en häst utan bett i munnen ligger tungan stilla vid mer ansträngande arbete

Gå till nästa del

Detta inlägg postades i Bettets påverkan på hästen, Forskning, Hästfakta, Utrustning och taggad den av .

Om malinstenstrom

Mitt hästintresse började redan när jag var 2 år. Jag växte upp på landet i Kolmården där vi bodde några meter ifrån en liten hästgård. Jag fick hjälpa till med alla möjliga hästar och ponnys i det stallet, och var mer i stallet än vad jag var hemma. På den vägen började mitt hästintresse och jag började även på ridskola som 7 åring. När jag var 13 år tröttnade jag på att gå på ridskola och började leta foderhäst. Jag hittade då en enögd liten ponny som fångade mitt hjärta med en gång. Midnight Special heter han men kallas Snobben. Nu, 7 år senare har jag fortfarande kvar honom och har även tillökat familjen med en liten lusitano vallack på snart 2 år vid namn Exito. Som många andra red jag vanlig traditionell dressyr, och tränade för tränare väldigt regelbundet. Under alla dessa år kände jag att Snobben och jag inte arbetade med varann, vi arbetade emot varann. Såfort jag bad om arbete så bockade han och sparkade bakut och flög rätt upp i luften, han stenvägrade med andra ord. Jag tog ut en equiterapeut för att kolla igenom honom och det visade sig att han var dubbelsidig halt i både kot och knäleden. Det blev en lång vila och många sprutor. Jag blev helt förkrossad över att min lilla älskade ponny har haft ont hela tiden, och började ifrågasätta varför det blir såhär. Varför så himla många hästar råkar ut för inflammationer i alla möjliga leder. Jag började läsa allt jag kom åt på internet, och kom fram till att så man tränar i traditionell dressyr är inget jag vill göra med min ponny. Jag tog kontakt med en tränare inom Akademisk Ridkonst, och fick även upp ögonen för Natural Horsemanship. I samband med detta släppte jag ut snobben på lösdrift, med nästintill fri tillgång på mat och tog strax därefter av skorna på honom. Det var inte förrän 2 år senare som jag hittade min Parelli instruktör Joanna, som jag nu även har fått äran att ha en blogg tillsammans med.

3 thoughts on “Bettets påverkan på hästen – del 8

  1. Olivia

    Min åring har konstiga ljud för sig när han äter med huvudet nere. Om det är någon som läser detta inlägg (eller Malin och Joanna) och vet vad det kan bero på eller har varit med om liknande så hör av er! Han föddes med de ljuden så det är inget som har mänsklig påverkan. Han låter typ som om han håller på att kvävas men han bryr sig inte om det själv, helt lugnt fortsätter han att äta. Han kanske har värsta felet i strupen?? Nu blir jag orolig igen… (ingen av de veterinärer jag pratar med vet vad det är)

    1. joannanieznaj

      Hej Olivia. Stackars Arthur! Jag har ingen aning faktiskt och jag tror inte Malin heller vet något, annars får hon rätta mig. Jag tycker det är underligt att veterinärerna inte har något att säga. Det är väl bara hålla koll, spelar det någon roll vad han äter? Kommer det efter ansträngning, kan han springa av helt eget initiativ, verkar han påverkad under ansträngning? Jag hade nog undvikit att använda bett senare, om det inte skulle växa bort.
      Kram Joanna

      1. Olivia Bryndahl

        Det var min första tanke också efter att jag läst detta inlägg – kanske man då helt ska undvika bett senare…? (jag har dock alltid haft det som mål, att rida+köra in honom bettlöst) För det kanske kan blir stora skador med bett på honom senare då han är som han är och låter som han låter.

        Min veterinär (Sara Ellevik) är den enda hästtandläkaren i norr vad jag vet, jobbar alltså aktivt både som vet. och hästtandläkare. Jag frågade henne men hon har ju inte kollat i munnen/strupen på honom. Han låter ingenting när han anstränger sig, så det har inte med det att göra. Han låter heller ingenting när han blir upphetsad, hingstig eller ”kåt”. Det spelar heller ingen roll vad han äter. När han tuggar (oftast med huvudet neråt) så är det som om han både andas och tuggar genom munnen.

        Detta måste kollas upp!!
        Tack för svar.

Kommentarer inaktiverade.