Veckans Fråga!

Resultaten publicerar vi i slutet av veckan!

Det är alltid svårt att göra svarsalternativ som passar alla. Om ni är lite kluvna kan förklaringarna nedan hjälpa er.

Ni kan vända på frågan ”varför rider jag INTE bettlöst?” De vanligaste argumenten vi hört är att folk behöver bettet (- eller ett skarpare bett) för att ha kontroll på sin häst.

För att rida dressyr – med det menar vi, all sorts dressyr, allt ifrån traditionell tävlings dressyr till Akademsik Ridkonst, målet är att träna hästens samling, och många vill då använda ett bett till hjälp.

3 thoughts on “Veckans Fråga!

  1. Emma

    Jag känner inte riktigt att något alternativ riktigt passar in på mig. Först och främst så rider jag med bett, alternativ ”Jag använder aldrig bett” går därför bort direkt. Jag tävlar inte heller dressyr och behöver därför inte sätta bett i munnen på min häst på grund av att det är ett måste i tävlingssammanhang. ”För att rida dressyr” tycker jag därför inte heller är ett bra alternativ.

    Då återstår ” För att ha kontroll på sin häst”, vilket jag inte heller tycker är ett bra alternativ. Jag har ridit min häst på bett mycket för att det har varit standard. Det kanske inte är så eftertänksamt att göra som alla andra gör, men det är ofta så man gör när man är ny på något, man tittar på vad andra gör. Däremot har jag inte alltid sett bettet som ett sätt att kontrollera min häst, i mångt och mycket jag sett det som ett av många redskap för att kommunicera med min häst i ridningen och det har ofta fungerat.

    Även om jag ibland har varit glad för att jag har bett i munnen på min häst för att i vissa sammanhang kunna få stopp på henne, med andra ord för att kontrollera henne, är är det ingen kontroll som fungerar till hundra procent. Det här hänt att min häst har stuckit med mig och det har inte haft någon betydelse att jag har ridit med bett. Därför kan jag inte riktigt tycka att jag använder bettet för kontroll, för man kan inte fullt ut kontrollera sin häst, inte ens med bett i munnen. Som sagt jag känner inte riktigt att något av alternativen passar in på mig.

    Oj, det blev ganska mycket skrivet för att vara en kommentar, förmodligen för att ni tog upp ett ämne som helt klart berörde mig och jag tyckte att alternativen var lite för ”smala” så att säga.

    Era inlägg om Bettets inverkan har varit väldigt intressanta att läsa och även om jag inte planerar att sluta rida med bett så tänker jag absolut prova att rida med bettlöst alternativ på min häst, för att se vad vi båda tycker om det.

    1. joannanieznaj Inläggets författare

      Hej. tack för din kommentar!
      Det är svårt att göra svarsalternativ som passar alla, därför har jag nu lagt till en liten förklarade text hur vi har tänkt runt alternativen. Igenom att vända på frågan ”varför rider du Inte med bett?” kanske du hade kunnat svara mer korrekt? Sen kanske du aldrig reflekterat över faktumet bett eller inte bett och då blir det fortfarande svårt att besvara.

      svarsalternativet gällande dressyr tänker vi mer allmänt, ”arbete” där hästen tränas i att öka sin samling. Vissa vill ha ett bett till hjälp eller påstår att det är omöjligt utan.
      Kram Joanna

Kommentarer inaktiverade.